Alexander Rossi

Alexander Rossi (ur. 25 września 1991 w Auburn) to amerykański kierowca wyścigowy, który rywalizuje w serii IndyCar Series. W 2016 roku zdobył tytuł zwycięzcy wyścigu Indianapolis 500.

Życiorys

Początki kariery

Alexander Rossi rozpoczął swoją karierę, podobnie jak wielu innych kierowców, od kartingu, w którym rywalizował do 2005 roku. W tym samym roku wystartował w kilku wyścigach serii open-wheel „Skip Barber Western Regional”. W 2006 roku kontynuował starty w tej serii oraz przystąpił do cyklu „Skip Barber National”, współpracując z ekipą Skip Barber Racing School. W klasie regionalnej zdobył tytuł, wygrywając siedem z dziesięciu wyścigów, a w narodowej zajął 3. miejsce, osiągając trzy zwycięstwa. Dodatkowo brał udział w Formule TR 1600 Pro Series, gdzie zdobył tytuł wicemistrza, odnosząc cztery zwycięstwa.

W 2007 roku, aby rozwijać swoją karierę, dołączył do Amerykańskiej Formuły BMW. W swoim debiutanckim sezonie zakończył rywalizację na 3. miejscu. W kolejnym roku, reprezentując znaną ekipę Eurointernational, zdobył tytuł mistrza, wygrywając dziesięć z piętnastu wyścigów. Gościnnie wystartował również w europejskim cyklu na torze Hockenheimring, gdzie jednak nie odniósł sukcesu. Na zakończenie sezonu wygrał w Światowym Finale BMW, co zaowocowało testami z zespołem BMW Sauber F1 Team.

W sezonie 2009 przeszedł do Międzynarodowej Formuły Master. W pierwszych dwóch wyścigach reprezentował brytyjską ekipę Hitech Racing, jednak po słabych wynikach związał się z ISR Racing, gdzie odnosił większe sukcesy, stając pięć razy na podium, w tym trzy razy na najwyższym stopniu. Ostatecznie zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Po zimowej przerwie, po udanych testach, podpisał kontrakt z portugalską ekipą Ocean Racing Technology, aby wystartować w Azjatyckiej serii GP2. W pierwszej rundzie na torze w Abu Zabi zajął czwarte i piąte miejsce. Z powodu kontraktu z Brytyjczykiem Maxem Chiltonem, nie mógł wystartować w drugiej rundzie, ale znalazł miejsce w MalaysiaQi-Meritus.com, gdzie zdobył punkty i zakończył sezon na 9. pozycji.

W 2010 roku Rossi podpisał kontrakt z renomowanym francuskim zespołem ART Grand Prix na starty w nowo utworzonej serii GP3. W szesnastu wyścigach dziewięciokrotnie zdobył punkty, w tym pięciokrotnie stając na podium, w tym raz wygrywając na torze Circuit de Catalunya i Hungaroring. Ostatecznie zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej.

W 2011 roku Rossi przeszedł do Formuły Renault 3.5, współpracując z brytyjskim zespołem Fortec Motorsport. W swoim pierwszym wyścigu w Aragonii zajął pierwsze miejsce, a w drugim drugie, co pozwoliło mu objąć prowadzenie w mistrzostwach. Niestety, dalsza część sezonu nie była dla niego korzystna, ale ostatecznie zakończył go na 3. miejscu, odnosząc kolejne zwycięstwo na torze Paul Ricard.

W 2014 roku Rossi podpisał kontrakt z malezyjskim zespołem Caterham Racing w serii GP2. Wystartował w dwunastu wyścigach, zdobywając punkty w trzech z nich, a jego najlepszym wynikiem była piąta lokata w sprincie w Austrii. Uzbierał łącznie dwanaście punktów, co dało mu 21. miejsce w końcowej klasyfikacji.

W 2015 roku Rossi przeszedł do hiszpańskiej ekipy Racing Engineering, gdzie zdobył tytuł wicemistrza, z dominującym Stoffelem Vandoorne na czołowej pozycji. Rossi siedmiokrotnie stawał na podium, w tym trzykrotnie na najwyższym stopniu. Miał również okazję na zwycięstwo w Monte Carlo, ale przez problemy z zespołem przegrał.

Formuła 1

W latach 2012–2014 pełnił rolę kierowcy testowego zespołu Caterham w Formule 1, biorąc udział w kilku piątkowych treningach. Przed Grand Prix Niemiec rozwiązał jednak kontrakt na rzecz Marussi. Chociaż początkowo miał zadebiutować w Belgii w 2014 roku, ostatecznie wystartował tylko w sesji treningowej. Po wypadku Julesa Bianchiego w Japonii był bliski debiutu, ale zespół nie zdecydował się na wystawienie drugiego bolidu.

Rossi zadebiutował w Formule 1 w 2015 roku, kiedy to zespół Manor ogłosił, że zastąpi Roberto Merhiego na pięć ostatnich wyścigów. W swoim debiucie w Singapurze zakwalifikował się na ostatnim miejscu, ale mimo to ukończył wyścig na 14. miejscu, wyprzedzając partnera z zespołu.

Tydzień później w Japonii Rossi wystartował z 19. pola, po tym jak sędziowie dopuścili go do wyścigu. W wyniku incydentu z Willa Stevensa ponownie zajął lepszą lokatę od swojego kolegi, kończąc na 18. miejscu.

Dwa tygodnie po Japonii Rossi zdecydował się na start w GP2 zamiast w Grand Prix Rosji, gdzie odniósł zwycięstwo. W swoim trzecim wyścigu Formuły 1, na domowym torze w Austin, zajął 12. miejsce, co było najlepszym wynikiem dla zespołu Manor w tym sezonie.

W Grand Prix Meksyku Rossi zajął 15. miejsce, a w ostatnim wyścigu sezonu w Brazylii finiszował na 19. miejscu, ale ostatecznie został sklasyfikowany na 18. pozycji po dyskwalifikacji Felipe Massy.

IndyCar Series

Po przegranej rywalizacji o miejsce w zespole Manor na sezon 2016 z Rio Haryanto, Rossi wrócił do USA, aby rywalizować w serii IndyCar. W 2016 roku został kierowcą Andretti Autosport, a 29 maja 2016 roku zwyciężył w wyścigu Indianapolis 500.

Wyniki

Formuła 1

GP2

Azjatycka Seria GP2

GP3

Formuła Renault 3.5

Podsumowanie

† – Rossi nie był liczony do klasyfikacji.

Przypisy

Bibliografia

Alexander Rossi

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona Aleksandra Rossiego: alexanderrossi.com. [dostęp 2014-01-25]. (ang.)

Oficjalny kanał Aleksandra Rossiego na YouTube: youtube.com. [dostęp 2014-01-25]. (ang.)

Przeczytaj u przyjaciół: