Agnieszka Brzeżańska

Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972 w Gdyni) to polska artystka wizualna, malarka, fotografka oraz twórczyni filmów wideo.

Edukacja

Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w latach 1992-1995, a następnie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1995-1997, gdzie uzyskała dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W latach 1998-2001 kontynuowała naukę na Tokijskim Uniwersytecie Sztuki, korzystając z rządowego stypendium japońskiego.

W ramach projektu platform_c zorganizowała letnią akademię oraz sympozjum w Kapadocji w Turcji w 2000 roku.

Wzięła także udział w programach artists-in-residence, m.in. w Mont Escalioso we Włoszech (Oreste 2000), w Collegium Helveticum w Zurychu w Szwajcarii (2004) oraz w Kunstlerhaus Buchsenhausen w Innsbrucku w Austrii (2005).

Dodatkowo, uczestniczyła w projekcie wydawniczym Tomka Saciłowskiego, publikując zdjęcia w magazynie „Trzaskopismo”.

Twórczość

Agnieszka Brzeżańska zajmuje się malowaniem, rysowaniem, fotografowaniem oraz tworzeniem filmów. W swoich pracach rejestruje paradoksy rzeczywistości, małe spektakle oraz subtelne usterki w starannie konstruowanych mitach. W wideo found footage pt. Dharma TV, artystka analizuje medialną rzeczywistość, łącząc wizję i dźwięk dostarczane przez telewizję, co prowadzi do powstania dekoracyjnego, abstrakcyjnego, a zarazem apokaliptycznego kolażu (2005). Chaotyczne przekazy telewizyjne, takie jak atak na WTC czy śmierć JP2, zestawione zostały z hinduską dharmą – kosmicznym porządkiem.

Jednak Brzeżańska nie traktuje sztuki jako platformy do publicystyki; bardziej skupia się na diagnozowaniu miejsc i sytuacji zagrożonych narastającym absurdem. W cyklu fotografii FREE DOOM (2005), prezentowanym m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, zestawia pozorne akty wolności w przestrzeni miejskiej (np. plakat splamiony farbą) z popularnymi wizerunkami, takimi jak szalony bohater grany przez Jacka Nicholsona w „Lśnieniu” Kubricka czy metaforyczne przedstawienie fali morskiej (artystka sfotografowała witrynę sklepową nawiązującą do znanych rycin Hokusai). Te manifestacje wolności w rzeczywistości ukazują zniewolenie człowieka i jego uwikłanie w system oraz przestrzeń, którą sam generuje.

Podobne tematy porusza w swoim najnowszym projekcie „Warszawa dla amatorów” (2006), prezentowanym w warszawskiej Galerii Kordegarda. Amator w tym kontekście oznacza zarówno miłośnika, jak i dyletanta. Artystka, będąc osobą spoza stolicy, pokazuje zazwyczaj skrywane przed turystami wizerunki Warszawy oraz jej symbole uchwycone w mniej reprezentacyjnych miejscach (np. Syrenka na wystawie starego zakładu naprawy AGD w Żoliborzu). Projektowi towarzyszy wideo dokumentujące spacer po mieście z rysownikiem Markiem Raczkowskim, który, niczym doświadczony przewodnik, z odpowiednią ironią i humorem przedstawia alternatywne miejsca i historie. Realizacja Brzeżańskiej dekonstruuje nasze wizualne przyzwyczajenia oraz symboliczną strukturę wiedzy i szacunku do narodowych wartości, które są nam wpajane od wczesnych lat szkolnych, a także sposób, w jaki odbieramy rzeczywistość i uczestniczymy w niej. W ramach wystawy w Kordegardzie wydano winylową płytę „Warszawa dla amatorów” (autorstwa Jacka Sienkiewicza i Marka Raczkowskiego), która towarzyszyła wystawie (wyd. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2006).

Obecnie artystka mieszka i pracuje w Warszawie.

Wystawy

2006

  • Tunel jak ogon, wyst. ind. Hotel, Londyn UK;
  • Warszawa dla amatorów, wyst. ind. Galeria Kordegarda, Warszawa;
  • Odwrotnie niż odwrotnie i znów odwrotnie, wyst. ind. CSW Warszawa;
  • housewarming, Swiss Institute, NY USA;
  • Solidarity, solitude, Broadway 1602, NY USA;
  • Keep passing the open windows, or happiness, Gisela Capitain, Kolonia;
  • Nowi Dokumentaliści, CSW Warszawa;
  • Take One, Museum of Fine Arts, Houston, Texas, USA;

2005

  • Is nothing not enough?, wyst. ind. Broadway 1602, NY USA;
  • Dharma TV, wyst. ind. Kunstlerhaus Buchsenhausen, Innsbruck;
  • Free Doom, wyst. ind. CSW Warszawa;

2004

  • Agnieszka Brzeżańska i Svetlana Heger, wyst. ind. AP4, Genewa;
  • Pod flagą biało-czerwoną, Wilno, Tallin, Moskwa;

2003

  • … (z Janosem Fodorem), Platan Galery, Budapeszt;

2002

  • Double happiness, wyst. ind. CSW – Zachęta, Warszawa;
  • Rzeczywiście, młodzi są realistami, CSW Warszawa;

2001

  • Kiedy myślę o tobie to mam kwiaty w głowie, wyst. ind. Galeria Art, Warszawa;
  • Boom!!!, wyst. ind. Gallery Pax, Tokio;
  • Zawody malarskie, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała;

2000

  • Oko za oko, wyst. ind. Kapadocja, Turcja;
  • Mukojima polaroodo, wyst. ind. Mukojima network, Tokio;

1998

  • Follow your dreams, wyst. ind. Ginza Gallery House;

1997

  • Konie, rykowiska i zachody słońca, wyst. ind. Art Gallery, Warszawa;
  • Sprzyjającym jest przekroczyć wielką wodę, wyst. ind. CSW Warszawa.

Bibliografia

Marta Tychmanowicz, wywiad, „notes na 6 tygodni“ 11(29)/2006.

Stach Szabłowski, Free doom, www.csw.art.pl, 2006; link.

Q. Latimer, Modern Painters, link, 2006;

Paulina Reiter, Nadwrażliwość na czytanie znaków (wywiad), „Obieg“ 3/2005.

Agnieszka Brzeżańska. FREE DOOM, Zurich 2004.

C. Jolles, Escaping the agony of understanding, „Meridian” 14/2004.

Stach Szabłowski, Karma coli, tekst towarzyszący wystawie Double happiness, 2002.

Słownik Młodej Polskiej Kultury, Tekstylia Bis, Korporacja Ha!art, Kraków 2006.