CJSC Kompania lotnicza Aerosvit
CJSC Kompania lotnicza Aerosvit, znana również jako Aerosvit-Ukrainian Airlines (ukr. АероСвіт-Українські авіалінії), były ukraińskie linie lotnicze, które rozpoczęły działalność 25 marca 1994 roku w Kijowie. Ich biuro i główna baza operacyjna znajdowały się na lotnisku Kijów-Boryspol.
Linia złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości 3 stycznia 2013 roku.
Aerosvit oferował najszerszą gamę połączeń lotniczych z Ukrainy, w tym liczne rejsy do Europy, a także do takich miejsc jak Pekin, Bangkok, Delhi, Kolombo, Toronto i Nowy Jork. Linia była także pełnoprawnym członkiem IATA.
Historia
Aerosvit powstał 25 marca 1994 roku, a pierwsze połączenie na trasie Kijów – Moskwa zrealizowano miesiąc później przy użyciu Boeinga 737-200. Kolejne połączenia z Kijowa uruchomiono do:
- Tel Awiwu
- Odessy
- Salonik
- Aten
- Larnaki
Te połączenia były obsługiwane we współpracy z Air Ukraine. W 1995 roku linie otworzyły nowe kierunki do:
- Ałmaty
- Aszchabadu
- Rygi
W 1996 roku Aerosvit kontynuował rozwój, dodając nowe połączenia z Kijowa do:
- Jekaterynburga
- Charkowa
- Lwowa
- Symferopolu
W tym samym roku linie przystąpiły do IATA. W 1997 roku flota wzbogaciła się o kolejny Boeing 737-200. W 1998 roku zwiększono liczbę połączeń obsługiwanych z Kijowa. W 1999 roku do floty dołączył trzeci Boeing 737-200, a linia uruchomiła nowe loty do Budapesztu, Sofii i Stambułu. W tym czasie nastąpiła także zmiana loga oraz nazwy na Aerosvit. W 2000 roku flota wzbogaciła się o dwa egzemplarze Boeingów 737-300, co pozwoliło na dalsze zwiększenie liczby połączeń z Kijowa, w tym do Warszawy i Pragi. W 2002 roku flota Aerosvit wzrosła o trzy Boeingi 737 w wersji 500 oraz pierwszy samolot dalekiego zasięgu Boeing 767-300ER, który obsługiwał połączenie Kijów – Bangkok.
W 2003 roku nastąpiło dalsze rozszerzenie siatki połączeń, w tym do Nowego Jorku, Toronto oraz Delhii. W 2004 roku zwiększono liczbę rejsów tygodniowo do Bangkok, a do floty dołączył kolejny Boeing 737-300. Uruchomiono nowe połączenia do Pekinu, Petersburga, Baku, Kairu i Kiszyniowa, a Aerosvit został oficjalnym przewoźnikiem ukraińskiej kadry na Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atenach.
W 2005 roku Aerosvit zawarł umowę code-share z Azerbaijan Airlines na trasie z Kijowa do Baku oraz uruchomił loty do Hamburga.
W 2006 roku otwarto bezpośrednie połączenie z Doniecka do Tel Awiwu oraz podpisano umowę code-share z FlyLAL na trasie Kijów – Wilno. W tym roku linie obsłużyły swojego 6-milionowego pasażera.
W 2007 roku Aerosvit, we współpracy z DonbassAero, wszedł w sojusz strategiczny, a flota wzbogaciła się o trzeci Boeing 767-300ER oraz dwa Boeing 737-300. Rozpoczęto loty code-share z Kijowa do Mińska we współpracy z liniami Belavia. W tym samym roku rozpoczęto sprzedaż biletów przez stronę internetową oraz złożono zamówienie na 12 samolotów typu Boeing 737-800, które miały być dostarczone w 2012 roku.
W 2008 roku otwarto kolejne połączenia, w tym z Kijowa do Tbilisi, a Aerosvit stał się oficjalnym sponsorem i przewoźnikiem reprezentacji Ukrainy na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 2008 roku w Pekinie. W związku z tym niektóre samoloty, w tym wszystkie Boeingi 767, miały namalowane specjalne logo. Podobne plany dotyczyły Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2010 roku w Vancouver, które ostatecznie porzucono.
W 2009 roku do floty dołączył pierwszy nowy samolot ukraiński typu An-148, który miał obsługiwać regularne połączenia. Uruchomiono także nowe połączenie z Kijowa do Astany.
W 2010 roku Aerosvit uruchomił wiele nowych połączeń do miast europejskich, a zarząd złożył zamówienie na 4 samoloty Boeing 737-900ER. Do sojuszu strategicznego dołączyła ukraińska linia Dniproavia oraz Wind Rose Aviation. Flotę wzbogacono o używane Boeingi 767-300ER.
Zadłużenie finansowe
3 stycznia 2013 roku linia złożyła wniosek o upadłość w sądzie w Kijowie. Zadłużenie przewoźnika szacowano na około 1,6 miliarda zł. Rozprawa dotycząca upadłości Aerosvitu miała rozpocząć się 23 stycznia 2013 roku.
7 stycznia 2013 roku samolot Boeing 737 linii Aerosvit został zatrzymany na Lotnisku Chopina w Warszawie z powodu nieopłaconych należności nawigacyjnych dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Obsługa
W samolotach Aerosvit, na wszystkich lotach międzynarodowych, istniał podział na dwie klasy: Business i Economy.
Pasażerowie klasy Business mieli (w większości przypadków) możliwość wyboru z menu, które oferowało trzy lub cztery warianty każdego rodzaju posiłku: przystawki, dania główne, desery oraz napoje. W klasie Economy dostępne były dwa rodzaje posiłków. Linie lotnicze, w przeciwieństwie do wielu innych, oferowały posiłki w cenie biletu, bez dodatkowych opłat. Na długich lotach dania serwowano dwa razy, z przekąską między nimi. W klasie Business na długich lotach dostępne było także osobiste menu audio/wideo.
Na wszystkich lotach międzynarodowych w samolotach Aerosvit prowadzono sprzedaż wolnocłową.
Połączenia
Ameryka Północna
Kanada
- Toronto (Port lotniczy Toronto-Lester B. Pearson)
Stany Zjednoczone
- Nowy Jork (Port lotniczy Nowy Jork-JFK)
Azja
Armenia
- Erywań (Port lotniczy Erywań)
Azerbejdżan
- Baku (Port lotniczy Baku)
Cypr
- Larnaka (Port lotniczy Larnaka)
Chiny
- Hongkong (Port lotniczy Hongkong)
- Pekin (Port lotniczy Pekin)
Gruzja
- Tbilisi (Port lotniczy Tbilisi)
- Batumi (Port lotniczy Batumi)
Indie
- Delhi (Port lotniczy Indira Gandhi)
Izrael
- Tel Awiw (Port lotniczy Ben Guriona)
Kazachstan
- Aktau (Port lotniczy Aktau)
- Astana (Port lotniczy Nur-Sułtan)
- Ałmaty (Port lotniczy Ałmaty)
- Kustanaj (Port lotniczy Kustanaj)
Kirgistan
- Biszkek (Port lotniczy Biszkek)
Sri Lanka
- Kolombo (Port lotniczy Kolombo)
Tajlandia
- Bangkok (Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi)
Zjednoczone Emiraty Arabskie
- Dubaj (Port lotniczy Dubaj)
Uzbekistan
- Samarkanda (Port lotniczy Samarkanda)
- Taszkent (Port lotniczy Taszkent)
Wietnam
- Ho Chi Minh (Port lotniczy Tân Sơn Nhất) (od 06.01.2012)
Europa
Białoruś
- Mińsk (Port lotniczy Mińsk)
Bułgaria
- Sofia (Port lotniczy Sofia)
Czechy
- Praga (Port lotniczy Praga-Ruzyně)
Dania
- Kopenhaga (Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup)
Grecja
- Ateny (Port lotniczy Ateny)
- Saloniki (Port lotniczy Saloniki-Makedonia)
Litwa
- Wilno (Port lotniczy Wilno)
Mołdawia
- Kiszyniów (Port lotniczy Kiszyniów)
Niemcy
- Berlin (Port lotniczy Berlin-Tegel)
- Hamburg (Port lotniczy Hamburg)
Polska
- Warszawa (Port lotniczy Warszawa-Okęcie)
- Kraków (Port lotniczy Kraków-Balice) (zawieszone na zimę)
Rosja
- Królewiec (Port lotniczy Kaliningrad)
- Krasnodar (Port lotniczy Krasnodar)
- Moskwa
- (Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo)
- (Port lotniczy Moskwa-Wnukowo)
- Niżniewartowsk (Port lotniczy Niżniewartowsk)
- Nowosybirsk (Port lotniczy Nowosybirsk-Tołmaczowo)
- Petersburg (Port lotniczy Petersburg-Pułkowo)
- Ufa (Port lotniczy Ufa)
Rumunia
- Bukareszt (Port lotniczy Bukareszt-Otopeni)
Szwecja
- Sztokholm (Port lotniczy Sztokholm-Arlanda)
Ukraina
- Dniepr (Port lotniczy Dniepr)
- Donieck (Port lotniczy Donieck)
- Charków (Port lotniczy Charków)
- Iwano-Frankiwsk (Port lotniczy Iwano-Frankiwsk)
- Kijów (Port lotniczy Kijów-Boryspol) Hub
- Lwów (Port lotniczy Lwów)
- Odessa (Port lotniczy Odessa)
Węgry
- Budapeszt (Port lotniczy Budapeszt)
Wielka Brytania
- Londyn (Port lotniczy Londyn-Gatwick)
Włochy
- Neapol (Port lotniczy Neapol)
Umowy Codeshare
Linie lotnicze Aerosvit oferowały również loty w formule codeshare z innymi przewoźnikami.
Flota
Na dzień 10 lipca 2011 roku flota Aerosvit składała się z następujących samolotów:
Katastrofy lotnicze i wypadki
W grudniu 1997 roku lot AEW 241 linii Aerosvit, obsługujący Jak-42, rozbił się w pobliżu Salonik, w wyniku czego zginęli wszyscy 70 osób na pokładzie – 62 pasażerów i 8 członków załogi.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Oficjalna strona Aerosvit: aerosvit.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-04-06)]. (ang. • ros. • ukr.)