Aerosvit

CJSC Kompania lotnicza Aerosvit

CJSC Kompania lotnicza Aerosvit, znana również jako Aerosvit-Ukrainian Airlines (ukr. АероСвіт-Українські авіалінії), były ukraińskie linie lotnicze, które rozpoczęły działalność 25 marca 1994 roku w Kijowie. Ich biuro i główna baza operacyjna znajdowały się na lotnisku Kijów-Boryspol.

Linia złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości 3 stycznia 2013 roku.

Aerosvit oferował najszerszą gamę połączeń lotniczych z Ukrainy, w tym liczne rejsy do Europy, a także do takich miejsc jak Pekin, Bangkok, Delhi, Kolombo, Toronto i Nowy Jork. Linia była także pełnoprawnym członkiem IATA.

Historia

Aerosvit powstał 25 marca 1994 roku, a pierwsze połączenie na trasie Kijów – Moskwa zrealizowano miesiąc później przy użyciu Boeinga 737-200. Kolejne połączenia z Kijowa uruchomiono do:

  • Tel Awiwu
  • Odessy
  • Salonik
  • Aten
  • Larnaki

Te połączenia były obsługiwane we współpracy z Air Ukraine. W 1995 roku linie otworzyły nowe kierunki do:

  • Ałmaty
  • Aszchabadu
  • Rygi

W 1996 roku Aerosvit kontynuował rozwój, dodając nowe połączenia z Kijowa do:

  • Jekaterynburga
  • Charkowa
  • Lwowa
  • Symferopolu

W tym samym roku linie przystąpiły do IATA. W 1997 roku flota wzbogaciła się o kolejny Boeing 737-200. W 1998 roku zwiększono liczbę połączeń obsługiwanych z Kijowa. W 1999 roku do floty dołączył trzeci Boeing 737-200, a linia uruchomiła nowe loty do Budapesztu, Sofii i Stambułu. W tym czasie nastąpiła także zmiana loga oraz nazwy na Aerosvit. W 2000 roku flota wzbogaciła się o dwa egzemplarze Boeingów 737-300, co pozwoliło na dalsze zwiększenie liczby połączeń z Kijowa, w tym do Warszawy i Pragi. W 2002 roku flota Aerosvit wzrosła o trzy Boeingi 737 w wersji 500 oraz pierwszy samolot dalekiego zasięgu Boeing 767-300ER, który obsługiwał połączenie Kijów – Bangkok.

W 2003 roku nastąpiło dalsze rozszerzenie siatki połączeń, w tym do Nowego Jorku, Toronto oraz Delhii. W 2004 roku zwiększono liczbę rejsów tygodniowo do Bangkok, a do floty dołączył kolejny Boeing 737-300. Uruchomiono nowe połączenia do Pekinu, Petersburga, Baku, Kairu i Kiszyniowa, a Aerosvit został oficjalnym przewoźnikiem ukraińskiej kadry na Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atenach.

W 2005 roku Aerosvit zawarł umowę code-share z Azerbaijan Airlines na trasie z Kijowa do Baku oraz uruchomił loty do Hamburga.

W 2006 roku otwarto bezpośrednie połączenie z Doniecka do Tel Awiwu oraz podpisano umowę code-share z FlyLAL na trasie Kijów – Wilno. W tym roku linie obsłużyły swojego 6-milionowego pasażera.

W 2007 roku Aerosvit, we współpracy z DonbassAero, wszedł w sojusz strategiczny, a flota wzbogaciła się o trzeci Boeing 767-300ER oraz dwa Boeing 737-300. Rozpoczęto loty code-share z Kijowa do Mińska we współpracy z liniami Belavia. W tym samym roku rozpoczęto sprzedaż biletów przez stronę internetową oraz złożono zamówienie na 12 samolotów typu Boeing 737-800, które miały być dostarczone w 2012 roku.

W 2008 roku otwarto kolejne połączenia, w tym z Kijowa do Tbilisi, a Aerosvit stał się oficjalnym sponsorem i przewoźnikiem reprezentacji Ukrainy na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 2008 roku w Pekinie. W związku z tym niektóre samoloty, w tym wszystkie Boeingi 767, miały namalowane specjalne logo. Podobne plany dotyczyły Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2010 roku w Vancouver, które ostatecznie porzucono.

W 2009 roku do floty dołączył pierwszy nowy samolot ukraiński typu An-148, który miał obsługiwać regularne połączenia. Uruchomiono także nowe połączenie z Kijowa do Astany.

W 2010 roku Aerosvit uruchomił wiele nowych połączeń do miast europejskich, a zarząd złożył zamówienie na 4 samoloty Boeing 737-900ER. Do sojuszu strategicznego dołączyła ukraińska linia Dniproavia oraz Wind Rose Aviation. Flotę wzbogacono o używane Boeingi 767-300ER.

Zadłużenie finansowe

3 stycznia 2013 roku linia złożyła wniosek o upadłość w sądzie w Kijowie. Zadłużenie przewoźnika szacowano na około 1,6 miliarda zł. Rozprawa dotycząca upadłości Aerosvitu miała rozpocząć się 23 stycznia 2013 roku.

7 stycznia 2013 roku samolot Boeing 737 linii Aerosvit został zatrzymany na Lotnisku Chopina w Warszawie z powodu nieopłaconych należności nawigacyjnych dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Obsługa

W samolotach Aerosvit, na wszystkich lotach międzynarodowych, istniał podział na dwie klasy: Business i Economy.

Pasażerowie klasy Business mieli (w większości przypadków) możliwość wyboru z menu, które oferowało trzy lub cztery warianty każdego rodzaju posiłku: przystawki, dania główne, desery oraz napoje. W klasie Economy dostępne były dwa rodzaje posiłków. Linie lotnicze, w przeciwieństwie do wielu innych, oferowały posiłki w cenie biletu, bez dodatkowych opłat. Na długich lotach dania serwowano dwa razy, z przekąską między nimi. W klasie Business na długich lotach dostępne było także osobiste menu audio/wideo.

Na wszystkich lotach międzynarodowych w samolotach Aerosvit prowadzono sprzedaż wolnocłową.

Połączenia

Ameryka Północna

Kanada

  • Toronto (Port lotniczy Toronto-Lester B. Pearson)

Stany Zjednoczone

  • Nowy Jork (Port lotniczy Nowy Jork-JFK)

Azja

Armenia

  • Erywań (Port lotniczy Erywań)

Azerbejdżan

  • Baku (Port lotniczy Baku)

Cypr

  • Larnaka (Port lotniczy Larnaka)

Chiny

  • Hongkong (Port lotniczy Hongkong)
  • Pekin (Port lotniczy Pekin)

Gruzja

  • Tbilisi (Port lotniczy Tbilisi)
  • Batumi (Port lotniczy Batumi)

Indie

  • Delhi (Port lotniczy Indira Gandhi)

Izrael

  • Tel Awiw (Port lotniczy Ben Guriona)

Kazachstan

  • Aktau (Port lotniczy Aktau)
  • Astana (Port lotniczy Nur-Sułtan)
  • Ałmaty (Port lotniczy Ałmaty)
  • Kustanaj (Port lotniczy Kustanaj)

Kirgistan

  • Biszkek (Port lotniczy Biszkek)

Sri Lanka

  • Kolombo (Port lotniczy Kolombo)

Tajlandia

  • Bangkok (Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi)

Zjednoczone Emiraty Arabskie

  • Dubaj (Port lotniczy Dubaj)

Uzbekistan

  • Samarkanda (Port lotniczy Samarkanda)
  • Taszkent (Port lotniczy Taszkent)

Wietnam

  • Ho Chi Minh (Port lotniczy Tân Sơn Nhất) (od 06.01.2012)

Europa

Białoruś

  • Mińsk (Port lotniczy Mińsk)

Bułgaria

  • Sofia (Port lotniczy Sofia)

Czechy

  • Praga (Port lotniczy Praga-Ruzyně)

Dania

  • Kopenhaga (Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup)

Grecja

  • Ateny (Port lotniczy Ateny)
  • Saloniki (Port lotniczy Saloniki-Makedonia)

Litwa

  • Wilno (Port lotniczy Wilno)

Mołdawia

  • Kiszyniów (Port lotniczy Kiszyniów)

Niemcy

  • Berlin (Port lotniczy Berlin-Tegel)
  • Hamburg (Port lotniczy Hamburg)

Polska

  • Warszawa (Port lotniczy Warszawa-Okęcie)
  • Kraków (Port lotniczy Kraków-Balice) (zawieszone na zimę)

Rosja

  • Królewiec (Port lotniczy Kaliningrad)
  • Krasnodar (Port lotniczy Krasnodar)
  • Moskwa
  • (Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo)
  • (Port lotniczy Moskwa-Wnukowo)
  • Niżniewartowsk (Port lotniczy Niżniewartowsk)
  • Nowosybirsk (Port lotniczy Nowosybirsk-Tołmaczowo)
  • Petersburg (Port lotniczy Petersburg-Pułkowo)
  • Ufa (Port lotniczy Ufa)

Rumunia

  • Bukareszt (Port lotniczy Bukareszt-Otopeni)

Szwecja

  • Sztokholm (Port lotniczy Sztokholm-Arlanda)

Ukraina

  • Dniepr (Port lotniczy Dniepr)
  • Donieck (Port lotniczy Donieck)
  • Charków (Port lotniczy Charków)
  • Iwano-Frankiwsk (Port lotniczy Iwano-Frankiwsk)
  • Kijów (Port lotniczy Kijów-Boryspol) Hub
  • Lwów (Port lotniczy Lwów)
  • Odessa (Port lotniczy Odessa)

Węgry

  • Budapeszt (Port lotniczy Budapeszt)

Wielka Brytania

  • Londyn (Port lotniczy Londyn-Gatwick)

Włochy

  • Neapol (Port lotniczy Neapol)

Umowy Codeshare

Linie lotnicze Aerosvit oferowały również loty w formule codeshare z innymi przewoźnikami.

Flota

Na dzień 10 lipca 2011 roku flota Aerosvit składała się z następujących samolotów:

Katastrofy lotnicze i wypadki

W grudniu 1997 roku lot AEW 241 linii Aerosvit, obsługujący Jak-42, rozbił się w pobliżu Salonik, w wyniku czego zginęli wszyscy 70 osób na pokładzie – 62 pasażerów i 8 członków załogi.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona Aerosvit: aerosvit.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-04-06)]. (ang. • ros. • ukr.)