Wagony towarowe 13S
Wagon towarowy 13S jest przeznaczony do transportu kwasów w naczyniach kamionkowych. Projekt tego wagonu powstał w wyniku adaptacji podwozia wapniarki 10S. W konstrukcji zastosowano ujednolicone elementy zawieszenia, takie jak resory oraz podwójne ogniwa. Opracowanie projektu miało miejsce w 1958 roku, a jego realizację nadzorowało CBK PTK. Rekonstrukcja projektu w 1963 roku wprowadziła zmiany w łożyskach (zmiana z 140 mm na 120 mm) oraz zastosowanie hamulca Oerlikona. Nowe wagony z tego projektu otrzymały oznaczenie 13S/1. Wagony charakteryzują się minimalnym promieniem skrętu wynoszącym 75 m. Była to najliczniejsza grupa kamionek wykorzystywanych w PKP.
Specyfikacja zbiorników
W 12 zbiornikach wagonu można pomieścić 12 m³ cieczy. Proces napełniania ceramicznych naczyń odbywał się od góry, z każdego zbiornika (kamionki) osobno, natomiast opróżnianie realizowane było za pomocą syfonu. Zbiorniki były ciasno osadzone na drewnianej podłodze, która była uszczelniona kitem lub lepikiem. Naczynia mogły być zdejmowane jedynie podczas przeprowadzania napraw.
== Przypisy ==