Badania opublikowane 25 kwietnia w czasopiśmie „Nature Communications” pokazują, że ludzie, którzy potrafią zmieniać strategie w odpowiednich momentach, osiągają lepsze wyniki w grze Minecraft. Eksperyment przeprowadzony przez naukowców z Uniwersytetu w Tübingen oraz Princeton zaangażował 128 uczestników, którzy poszukiwali ukrytych zasobów w zmodyfikowanej wersji gry.
- Badania opublikowane w "Nature Communications" wykazały, że elastyczność w zmianie strategii w grze Minecraft prowadzi do lepszych wyników.
- Eksperyment przeprowadzono z udziałem 128 uczestników, którzy poszukiwali ukrytych zasobów w zmodyfikowanej wersji gry.
- Uczestnicy mieli do wyboru dwie wersje gry: z losowym i skupionym rozmieszczeniem nagród.
- Najlepsi gracze elastycznie zmieniali strategie, co wpływało na ich wyniki w grze.
- Badania sugerują, że indywidualne uczenie się i uczenie się społeczne wzajemnie się wspierają.
Cel badania
Głównym celem badania było zrozumienie, co sprawia, że ludzka nauka społeczna jest wyjątkowa. Charley Wu, kognitywista z Uniwersytetu w Tübingen, zauważył, że „wiele zwierząt uczy się od siebie nawzajem, ale sposób, w jaki to robią ludzie, jest zasadniczo inny”.
Metodologia eksperymentu
W eksperymencie uczestnicy zbierali nagrody w grze, w której zasoby były ukryte w blokach. Uczestnicy mieli do wyboru dwie wersje gry: w jednej nagrody były losowo rozmieszczone, w drugiej były skupione w pobliżu siebie. Gracze mogli poszukiwać nagród samodzielnie lub w grupach po cztery osoby.
Wyniki badań
Badania wykazały, że najlepsi zbieracze elastycznie zmieniali strategie, zarówno podczas gry solo, jak i w grupach. Na przykład, w wersji z nagrodami skupionymi, gracze spędzali więcej czasu w pobliżu miejsca, gdzie wcześniej znaleziono nagrodę. W przypadku losowego rozmieszczenia nagród, gracze poszukiwali dalej od wcześniejszego sukcesu.
Interakcja strategii
Wu podkreślił, że „indywidualne uczenie się i uczenie się społeczne wzajemnie się informują i wspierają”. Wyniki sugerują, że ludzie stosują bardziej złożone strategie niż dotychczas sądzono, co stoi w sprzeczności z prostym myśleniem binarnym na temat uczenia się.
Znaczenie wyników
Natalia Vélez z Uniwersytetu Princeton zauważyła, że „uczenie się od innych jest jednym z głównych sposobów, w jaki generujemy nowe pomysły i odkrywamy nową wiedzę”. Badania pokazują, że umiejętność adaptacji i elastyczność w nauce są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w zadaniach wymagających współpracy.