W styczniu 2025 roku uratowano migrantów z łodzi u wybrzeży Afryki Północnej po 14 dniach spędzonych na morzu. W trakcie podróży zmarło około 50 osób, które zostały oszukane przez przemytników obiecujących bezpieczne i legalne trasy do Europy. BBC Verify zidentyfikowało jednego z przemytników, dokumentując jego działalność na trzech kontynentach.
- W styczniu 2025 roku uratowano migrantów z łodzi po 14 dniach na morzu, zmarło około 50 osób.
- Przemytnik Fadi Gujjar, zidentyfikowany przez BBC Verify, obiecywał migrantów bezpieczne trasy do Europy.
- Wideo z Gujjarem na TikToku pokazuje go w dobrym nastroju, mimo że jego klienci zmarli na łodzi.
- W 2023 roku Mauretania stała się centrum przemytniczym, z 170 zgonami lub zaginięciami migrantów.
- Migranci z Pakistanu często padają ofiarą oszustw związanych z niebezpiecznymi trasami do Europy.
Przemytnik w mediach społecznościowych
Na nagraniu zamieszczonym na TikToku Fadiego Gujjara, przemytnika ludzi, widać trzech mężczyzn w restauracji w stolicy Mauretanii, Nouakchott. Gujjar, który jest z Pakistanu, w rozmowie z kuzynami Sufianem Alim i Atifem Shahzadem wydaje się być w dobrym nastroju. W ciągu miesiąca od publikacji wideo, Ali i Shahzad zmarli, pobici na łodzi, którą sprzedano im przez Gujjara.
Obietnice i rzeczywistość
Gujjar, znany również jako Khawar Hassan, w rozmowach z przetrwałymi wielokrotnie twierdził, że jego imię zostało „nadużyte” w związku z tragedią. Jego działalność przemytnicza opiera się na obietnicach bezpiecznego transportu do Europy, jednak wielu migrantów, takich jak Uzair Bhat, doświadczyło oszustwa. Bhat przekazał BBC Verify dowody na przelewy na konto Gujjara, które miały być zaliczką na podróż.
Trasa do Europy
Migranci z Pakistanu, poszukujący lepszych warunków życia, często korzystają z niebezpiecznych tras. W 2023 roku Mauretania stała się centrum przemytniczym, co potwierdzają dane Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji (IOM), wskazujące na 170 zgonów lub zaginięć w tym roku. Koszt podróży do Europy wynosił średnio 13 000 dolarów.
Tragiczna podróż
W nocy z 1 na 2 stycznia 2025 roku, migranci wyruszyli z Nouakchott na małej łodzi rybackiej. Po trzech dniach podróży, łódź utknęła na morzu przez dwa tygodnie. Przetrwali w skrajnych warunkach, nie mając jedzenia ani wody, a niektórzy zostali pobici przez załogę. W wyniku brutalnych warunków, Ali i Shahzad zmarli, a inni zmarli z głodu lub odwodnienia.
Interwencja i skutki
Ostatecznie, przetrwali dostrzegli większy statek rybacki, który pomógł im dotrzeć do portu Dakhla. IOM potwierdziło, że na pokładzie łodzi znaleziono 15 ciał, a 35 osób uznano za zaginione. Władze pakistańskie wskazały Gujjara jako jednego z dziesięciu przemytników zaangażowanych w tragedię, a jego rodzina została aresztowana w Pakistanie.
Kontynuacja działalności przemytniczej
Pomimo tragedii, Gujjar nadal prowadził działalność przemytniczą. W marcu 2025 roku skontaktował się z dziennikarzem BBC, sugerując, że zna kogoś, kto może pomóc w organizacji kolejnej podróży. W międzyczasie, w Pakistanie złożono sześć raportów policyjnych dotyczących Gujjara, w których rodziny ofiar oskarżają go o zebranie 75 000 dolarów za jego rolę w katastrofie.