Żelazny Szlak Rowerowy to nowa trasa rowerowa na Śląsku, łącząca Polskę i Czechy. Oferuje malownicze widoki oraz możliwość poznania kultury i historii pogranicza. Trasa liczy około 55 km, a jej odcinek od Godowa do Karwiny ma około 20 km. Startuje w Godowie, gdzie znajduje się parking dla rowerzystów.
- Żelazny Szlak Rowerowy to nowa trasa rowerowa łącząca Polskę i Czechy, licząca około 55 km.
- Trasa przebiega głównie po dawnych nasypach kolejowych, co zapewnia łagodne nachylenie i jest odpowiednia dla rodzin z dziećmi.
- Na trasie znajdują się przystanki turystyczne, takie jak dawny dworzec kolejowy w Moszczenicy oraz zamek Frysztat w Karwinie.
- Wzdłuż trasy zainstalowano punkty odpoczynkowe, parkingi oraz punkty gastronomiczne, co zwiększa komfort podróży.
- Trasa jest płaska, a na wyższych nasypach znajdują się bariery zapewniające bezpieczeństwo rowerzystów.
Opis trasy
Trasa Żelaznego Szlaku Rowerowego przebiega głównie po dawnych nasypach kolejowych, co zapewnia łagodne nachylenie. Nawierzchnia składa się z asfaltu i asfaltobetonu, co czyni ją odpowiednią dla rodzin z dziećmi oraz rowerzystów rekreacyjnych. Z Godowa trasa kieruje się na południe przez Jastrzębie-Zdrój, miasto znane z przemysłu, które staje się coraz bardziej przyjazne rowerzystom.
Przystanki turystyczne
Na trasie warto zatrzymać się przy dawnym dworcu kolejowym w Moszczenicy, który obecnie pełni funkcję przystanku turystycznego. Po przekroczeniu granicy z Czechami, rowerzyści docierają do Karwiny, gdzie można zwiedzić park Boženy Němcovej oraz zamek Frysztat.
Infrastruktura i bezpieczeństwo
Na całej długości trasy znajdują się parkingi, które umożliwiają rozpoczęcie wycieczki w różnych miejscach. Oprócz Godowa, parkingi zlokalizowane są w Jastrzębiu-Zdroju. Na trasie zainstalowano punkty odpoczynkowe z ławkami, wiatami oraz stojakami na rowery. W sezonie letnim dostępne są także punkty gastronomiczne.
Nowoczesne materiały
Trasa jest płaska, co jest ewenementem w regionie pagórkowatym. Na wyższych nasypach ustawiono bariery, które zapewniają bezpieczeństwo rowerzystów. W budowie podłoża zastosowano nowoczesne materiały, w tym beton oraz specjalną mieszankę żywiczną, co ma zapewnić wodoprzepuszczalność nawierzchni.
Koszty budowy
Cała pętla trasy, w tym odcinek w Jastrzębiu-Zdroju, kosztowała około 36 mln złotych. Z tego prawie połowa to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Odcinek w Jastrzębiu-Zdroju kosztował około 21 mln złotych.