Pierwsza generacja Toyoty RAV4, znana również jako RAV4 I, to prawdziwy klasyk, który odegrał kluczową rolę w historii motoryzacji, a zwłaszcza w segmencie SUV-ów. Choć dziś można ją kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze, warto zastanowić się, czy to rzeczywiście dobry pomysł. W końcu, nie każda okazja jest złotem.
Przeszłość i teraźniejszość RAV4
Nie można zapominać, że Toyota RAV4 była jednym z pionierów kompaktowych crossoverów, które zrewolucjonizowały rynek. Owszem, niektórzy wskazują na AMC Eagle jako na pierwszego przedstawiciela tej kategorii, ale to właśnie RAV4 zapoczątkowała prawdziwy boom, który trwa do dziś. I choć teraz takich samochodów jest jak mrówek, to nie każdy egzemplarz zasługuje na naszą uwagę.
Silniki i osiągi
W większości krajów Toyota RAV4 była oferowana z 2-litrowym silnikiem 3S-FE, generującym od 121 do 129 koni mechanicznych. W Japonii klienci mogli jednak liczyć na mocniejszą wersję 3S-GE Grey Top BEAMS, dającą aż 179 KM. To naprawdę imponująca liczba, biorąc pod uwagę, że mówimy o samochodzie z 1997 roku, który waży zaledwie około 1,3 tony.
- Silnik 3S-FE: 121/129 KM
- Silnik 3S-GE: 179 KM (dostępny tylko w Japonii)
- Masa własna: od 1180 kg
Problemy, z którymi warto się zmierzyć
RAV4 I, mimo że była solidnym autem, ma swoje bolączki. Największym przeciwnikiem jest rdza, która z roku na rok eliminowała kolejne egzemplarze z ruchu. Dlatego przed zakupem, koniecznie trzeba dokładnie sprawdzić stan blacharski. Oto kilka problemów, na które warto zwrócić uwagę:
- Rdza na karoserii i podwoziu
- Kłopoty ze skrzyniami manualnymi (sprawdź, czy nie wypada 5. bieg)
- Duże zużycie paliwa, szczególnie w wersjach 4×4
Większość egzemplarzy, które można znaleźć na rynku, ma już swoje lata, co oznacza, że mogą występować różne usterki związane z wiekiem. Na szczęście, struktura RAV4 I jest dość prosta, co sprawia, że większość mechaników poradzi sobie z naprawą.
Ceny i dostępność
Na rynku wtórnym ceny RAV4 I są dość zróżnicowane. Można znaleźć egzemplarze za kilka tysięcy złotych, ale często będą to auta w gorszym stanie. Zwiększając budżet do 7 tys. zł, można trafić na nieco ładniejsze wersje, choć i tak nie ma co liczyć na cudo. Ceny wahają się od:
- 5 000 zł – egzemplarze w słabym stanie
- 7 000 zł – lepsze oferty, ale bez szału
- 22 000 zł i więcej – ładne, zadbane RAV4, rzadziej występujące
Warto również dodać, że niektóre egzemplarze mają instalacje gazowe, co może być korzystne, biorąc pod uwagę, że RAV4 potrafi spalić sporo paliwa. Z drugiej strony, inwestowanie w nową instalację gazową w aucie o wartości czterocyfrowej może nie być najlepszym pomysłem.
Podsumowanie
Podsumowując, pierwsza generacja Toyoty RAV4 to auto z duszą, które może być ciekawą propozycją dla osób szukających uniwersalnego pojazdu. Jeśli uda się znaleźć egzemplarz w dobrym stanie, bez rdzy, to czemu nie? Jednak warto być czujnym i pamiętać, że wiek tego auta to nie tylko atut, ale też potencjalne źródło problemów. Bez wątpienia, RAV4 I zasługuje na uwagę, ale przed zakupem trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw. W końcu, nie każdy „złom” zasługuje na drugie życie.