- W przetargu na Zachodnią Obwodnicę Szczecina wpłynęło wiele ofert.
- Obwodnica ma poprawić komunikację w aglomeracji szczecińskiej.
- Budowa obejmuje węzły drogowe i obiekty mostowe dla zwierząt.
- Ostatni odcinek będzie miał 5-kilometrowy tunel pod Odrą.
- Przewidywane zakończenie prac na przełomie 2025 roku.
8 maja 2025 roku minął termin składania ofert w przetargu na budowę dwóch pierwszych odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W odpowiedzi na ogłoszenie przetargowe wpłynęło wiele ofert, co świadczy o dużym zainteresowaniu inwestycją. Na odcinek Kołbaskowo – Dołuje złożono dziesięć ofert, natomiast na fragment Dołuje – Police dziewięć. W najbliższych dniach poznamy również oferty na trzeci odcinek, Police – Goleniów, którego termin składania ofert upływa 23 maja 2025 roku.
Znaczenie Zachodniej Obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zrealizowała kolejny krok w kierunku budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która ma na celu odciążenie istniejących tras, takich jak A6, S3 i S6, omijających miasto. Nowa droga ma znacząco poprawić komunikację w aglomeracji szczecińskiej oraz domknąć ring wokół stolicy województwa zachodniopomorskiego. Inwestycja ta jest oczekiwana nie tylko przez mieszkańców Szczecina, ale także przez osoby podróżujące przez ten region.
Oferty na odcinki drogi
W przetargu na odcinek Kołbaskowo – Dołuje, który ma długość 13,6 km, zgłoszono dziesięć ofert, a ceny wahają się od 671,6 mln zł do 1 029,8 mln zł. Najniższą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, a najwyższą firma STRABAG. W ramach tego odcinka planowane jest wybudowanie dwóch węzłów drogowych oraz 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt.
W przypadku odcinka Dołuje – Police, który ma długość 11,9 km, dziewięciu oferentów zgłosiło ceny w przedziale od 528,9 mln zł do 842 mln zł. Podobnie jak w przypadku pierwszego odcinka, najniższą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, a najwyższą Mostostal Warszawa S.A. W ramach tej inwestycji również powstaną dwa węzły drogowe oraz 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne i pięć dolnych przejść dla zwierząt.
Przyszłość inwestycji
W najbliższych tygodniach, do 23 maja, poznamy oferty na ostatni odcinek S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina, czyli Police – Goleniów. Ta część inwestycji jest szczególnie skomplikowana, ponieważ obejmuje budowę 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, który będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Cały odcinek, łącznie z tunelem, będzie miał długość 23,4 km i będzie wymagał budowy dwóch węzłów drogowych oraz 22 obiektów mostowych.
Terminy realizacji
GDDKiA posiada już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków, które uzyskała w marcu 2025 roku. Po wyborze wykonawców, ich zadaniem będzie opracowanie projektów wykonawczych oraz realizacja robót budowlanych. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police przewiduje się zakończenie prac na przełomie 2025 i 2025 roku. Natomiast odcinek Police – Goleniów, z uwagi na budowę tunelu, będzie miał dłuższy czas realizacji, a kierowcy będą mogli skorzystać z tej trasy najwcześniej w 2025 roku.