Wielka inwestycja na horyzoncie: Zachodnia Obwodnica Szczecina
W Szczecinie zbliża się moment, na który czekało wielu – budowa Zachodniej Obwodnicy, a dokładniej mówiąc, jej ostatniego odcinka, właśnie zyskała zielone światło. To nie tylko kolejny krok w rozwoju infrastruktury, ale także szansa na zrewolucjonizowanie lokalnego transportu.
Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na realizację inwestycji drogowej dla ostatniego odcinka Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6. To oznacza, że już wkrótce na trasie o długości blisko 50 km powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce, który przebiegać będzie pod Odrą w rejonie Polic. Koszt całej inwestycji oszacowano na około 8 miliardów złotych.
Co nas czeka?
Budowa podzielona jest na trzy odcinki, a zakończenie realizacji pierwszych dwóch (Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police) planowane jest na trzeci kwartał 2028 roku. Natomiast odcinek Police – Goleniów, z wspomnianym tunelem, ma być gotowy do roku 2032. Tak wygląda harmonogram:
- Odcinek Kołbaskowo-Dołuje: zakończenie 2028
- Odcinek Dołuje-Police: zakończenie 2028
- Odcinek Police-Goleniów (tunel pod Odrą): zakończenie 2032
Jak podkreślił wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, pozwolenie na budowę to nie tylko formalność. Daje ono możliwość wypłaty odszkodowań za ziemię, na której powstanie droga. Mowa tu o kwocie blisko 300 mln zł, co pozwoli wykonawcom na ruszenie z pracami po zakończeniu przetargów.
Inwestycja dekady
Jak zauważa Północna Izba Gospodarcza, budowa drogi to „inwestycja dekady”. W kontekście lokalnych przedsiębiorców, to prawdziwa szansa na zlecenia oraz impuls rozwojowy dla sektora budowlanego. Przemysł budowlany zyska na znaczeniu, a zlecenia będą spływać jak lawina. Bez dwóch zdań, będzie to jeden z najbardziej spektakularnych projektów, jakie miały miejsce w Polsce.
Nowa trasa ma na celu odciążenie obecnych dróg, które latem często stają się areną niekończących się korków. Oto kilka powodów, dla których warto czekać na tę inwestycję:
- Redukcja korków na istniejących trasach.
- Nowe możliwości dla lokalnych firm budowlanych.
- Poprawa komunikacji i transportu w regionie.
Przyszłość regionu
Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL, zwraca uwagę na korzyści, jakie przyniesie budowa ZOS dla zakładów chemicznych i portów w Policach. „Łatwiej będzie przygotować transport połączony z komunikacją drogową” – zaznacza. Potencjał tej inwestycji może być wręcz nieoceniony dla lokalnej gospodarki.
Budowa Zachodniej Obwodnicy to nie tylko projekt infrastrukturalny. To także krok w stronę nowoczesnych rozwiązań transportowych, które mogą przyciągnąć inwestycje i rozwój w regionie. Czas pokaże, jak wielki wpływ na Szczecin i jego okolice będzie miała ta inwestycja, ale jedno jest pewne – przyszłość rysuje się w jasnych barwach.
„`