Na początku 2025 roku YouTube w Polsce miał 29 milionów użytkowników, co potwierdza ekspert ds. mediów społecznościowych Marcin Pietraszek. 23 kwietnia 2025 roku Google obchodzi 20. rocznicę pierwszego filmu przesłanego na platformę, który nosi tytuł „Me at the zoo”. Film ten, nakręcony przez jednego z założycieli serwisu, Jaweda Karima, trwa 19 sekund i do 11 czerwca 2021 roku zdobył ponad 169 milionów wyświetleń.
Rewolucja w mediach społecznościowych
Według socjologa Jakuba Bierzyńskiego, powstanie YouTube było kluczowym momentem w rewolucji mediów społecznościowych. „20 lat temu, kiedy YouTube powstawał, szokujące było, aby w parę minut opowiedzieć jakąś historię. Dzisiaj mamy TikToka, mamy formy wideo na Facebooku i Pinterest, które liczone są w sekundach” – powiedział.
Ewolucja sposobu korzystania z YouTube
Marcin Pietraszek zauważył, że w przeszłości użytkownicy korzystali z YouTube głównie w celu oglądania teledysków czy wyszukiwania konkretnych wideo. „Obecnie subskrybujemy całe kanały, którym jesteśmy wierni i wracamy do nich po to, żeby oglądać kolejne odcinki filmów tworzonych przez naszych ulubionych twórców” – zaznaczył.
Statystyki użytkowania
Użytkownicy YouTube’a oglądają średnio około 6 godzin wideo tygodniowo, a na samej platformie każdego dnia oglądanych jest ponad miliard godzin filmów. Co minutę na YouTube przesyłanych jest ponad 500 godzin treści. „Można powiedzieć, że YouTube to nie tylko serwis z filmami wideo, ale także wyszukiwarka, która jest drugą po Google wyszukiwarką internetową na świecie” – dodał Pietraszek.
Zmiany demograficzne w użytkownikach
Ekspert zauważył, że 10-15 lat temu YouTube przyciągał głównie młodszych użytkowników, a obecnie największą grupę stanowią osoby w wieku 35-44 lata. „Jeśli połączymy trzy najliczniejsze grupy wiekowe, dominować będzie szeroki przedział osób w wieku od 25 do 54 roku życia” – powiedział.
Przełomowe filmy w historii YouTube
Marcin Pietraszek wskazał, że przełomowym filmem w ciągu ostatnich 20 lat była piosenka „Gangnam Style”, która zdobyła ponad 2 miliardy wyświetleń w 2014 roku. „To pierwszy film, który zanotował tak dużą ilość wyświetleń na YT” – zaznaczył.
Reklama i targetowanie
Jakub Bierzyński podkreślił, że YouTube jest również źródłem treści reklamowych. Z danych raportu „Digital 2025: Poland” wynika, że w styczniu 2025 roku reklamy dotarły do 84,2 proc. ogółu polskich użytkowników internetu. Ekspert zauważył, że YouTube pozwala na precyzyjne targetowanie reklam do różnych grup celowych, w tym do młodszych użytkowników.
Przyszłość YouTube’a
Marcin Pietraszek przewiduje, że w najbliższych latach YouTube stanie się jeszcze bardziej wszechstronny, zyskując nowe funkcje społecznościowe. „Pierwszą odczuwalną zmianą może być lepsze dopasowanie rekomendacji do potrzeb użytkowników. Coraz szerzej wykorzystywana będzie sztuczna inteligencja, dzięki której algorytmy YouTube’a będą skuteczniej rozpoznawały zainteresowania odbiorców” – powiedział.