Wzrost kosztów paliwa w Formule 1 od 2026 roku

  • Od sezonu 2026 zespoły F1 muszą korzystać z paliw zeroemisyjnych, których ceny mogą wynosić nawet 300 dolarów za litr.
  • Nowe paliwa mogą kosztować dziesięć razy więcej niż obecnie, co znacząco wpłynie na budżety ekip.
  • Przewidywane wydatki na paliwo mogą wynosić od 1,9 do 2,4 mln dolarów rocznie dla zespołów F1.
  • Koszty paliwa nie będą objęte limitem budżetowym F1 w 2026 roku.
  • FIA rozważa współpracę z zespołami w celu wprowadzenia nowych regulacji na sezon 2027.

Zespoły Formuły 1 staną przed poważnym wyzwaniem finansowym, gdyż od sezonu 2026 będą musiały korzystać z paliw zeroemisyjnych, których ceny mogą wynosić nawet 300 dolarów za litr. Obawy dotyczące wzrostu kosztów pojawiły się w związku z nowymi regulacjami, które mogą znacząco wpłynąć na budżety ekip.

Wzrost kosztów paliwa w F1

Według ustaleń „The Race”, nowe, w pełni zrównoważone paliwa, które mają być wprowadzone w 2026 roku, mogą kosztować dziesięć razy więcej niż obecnie. Obecne prognozy wskazują, że cena za litr może wynosić minimum 170-225 dolarów (680-900 zł), co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do aktualnych cen, które oscylują między 22 a 33 dolarami (90-130 zł) za litr.

Finansowe konsekwencje dla zespołów

W związku z przewidywanym zużyciem paliwa, zespoły F1 mogą być zmuszone do wydawania co weekend minimum 80-100 tys. dolarów (320-400 tys. zł) wyłącznie na paliwo. Przy kalendarzu obejmującym 24 wyścigi, ekipy musiałyby zaplanować w budżecie co najmniej 1,9-2,4 mln dolarów (8-10 mln zł) na paliwa.

Negocjacje z dostawcami paliw

Koszty mogą być jeszcze wyższe dla zespołów, które nie mają oficjalnych partnerów z branży paliwowej. W takich przypadkach indywidualne negocjacje z firmami mogą prowadzić do obniżenia stawek, w zamian za działania marketingowe. Warto jednak zauważyć, że w 2026 roku koszty paliwa nie będą objęte limitem budżetowym F1.

Reakcja Międzynarodowej Federacji Samochodowej

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) również przygląda się sytuacji. Działacze są świadomi, że przepisy na rok 2026 nie mogą być już zmienione, ale FIA zgodziła się na współpracę z zespołami, co może prowadzić do nowych regulacji na sezon 2027.

Możliwe zmiany w składzie paliwa

Jednym z rozważanych pomysłów jest standaryzacja niektórych elementów paliwa z tańszymi składnikami, co pozostawiłoby ograniczone obszary do rozwoju dla producentów paliw. Takie rozwiązanie mogłoby pomóc w obniżeniu kosztów, które w przeciwnym razie mogą znacząco obciążyć budżety zespołów.

Źródło: sportowefakty
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments