WZM współpracuje z BAE Systems w serwisie Herculesów w Polsce

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu z dumą ogłaszają nową umowę o współpracy z BAE Systems Inc., brytyjskim liderem w branży przemysłu zbrojeniowego i lotniczego. Kontrakt, podpisany 10 kwietnia 2025 roku, dotyczy transferu technologii do obsługi nowoczesnych wozów zabezpieczenia technicznego M88A2, co z pewnością wzmocni polskie siły zbrojne.

M88A2 Hercules – kluczowy element wsparcia technicznego

M88A2 Hercules to nie tylko kolejny pojazd w arsenale armii, ale samobieżny system ratowniczy zdolny do podnoszenia, holowania i naprawy pojazdów pancernych o masie do 70 ton. Jego zastosowanie w praktyce potwierdzają niedawne działania, kiedy to Hercules został wyciągnięty z bagna na Litwie. To właśnie ten wóz jest jedynym zdolnym do odholowania uszkodzonych czołgów Abrams z pola walki, co czyni go niezwykle ważnym narzędziem w modernizowanej armii Polski.

Współpraca z BAE Systems Inc.

Andy Corea, wiceprezes BAE Systems Inc., podkreślił znaczenie umowy, zaznaczając, że M88A2 powinien pozostać w polskich siłach zbrojnych na długie lata. Wozy te będą współpracować zarówno z nowymi czołgami M1A2 SEPv3, które Polska zamówiła w ramach kontraktu z 2022 roku, jak i ze starszą wersją Abrams M1A1SA. Ta współpraca ma na celu zwiększenie efektywności i gotowości bojowej polskiej armii.

WZM – lider w modernizacji sprzętu wojskowego

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne od lat specjalizują się w serwisowaniu, remontach oraz modernizacji sprzętu wojskowego, w tym pojazdów opancerzonych i czołgów. WZM są odpowiedzialne za produkcję i integrację czołgów takich jak K2PL, Abrams czy Leopard 2A4/2A5, a także za inne pojazdy wojskowe, jak BWP-1 czy T-72. To istotne, ponieważ aż 70% kosztów związanych z użytkowaniem sprzętu wojskowego to wydatki na jego obsługę i modernizację.

Przygotowania do produkcji czołgu K2PL

WZM nie spoczywają na laurach i już teraz przygotowują się do produkcji zmodernizowanej wersji czołgu K2PL. Nowa wersja będzie dostosowana do specyficznych potrzeb polskiej armii, z dodatkowymi systemami ochrony oraz polskim uzbrojeniem. Produkcja ma ruszyć w 2026 roku, a WZM będą odgrywać kluczową rolę w serwisowaniu i modernizacji tych pojazdów.

Innowacje i rozwój lokalnego przemysłu zbrojeniowego

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne prowadzą również prace badawczo-rozwojowe, zajmując się produkcją części zamiennych oraz szkoleniami technicznymi. Dzięki posiadanej dokumentacji technicznej, WZM mogą dostarczać wysokiej jakości komponenty niezbędne do napraw i modernizacji sprzętu wojskowego, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania gotowości operacyjnej.

Regionalne Centrum Kompetencyjne

WZM mają ambitne plany na przyszłość, obejmujące stworzenie Regionalnego Centrum Kompetencyjnego. Centrum to będzie zajmować się szkoleniami technicznymi oraz szybkim reagowaniem na potrzeby serwisowe sprzętu wojskowego. Wspólnie z BAE Systems, WZM będą także poszukiwać polskich zamienników płynów eksploatacyjnych do wozów zabezpieczenia technicznego.

Współpraca z General Dynamics Land Systems

WZM współpracują również z amerykańską firmą General Dynamics Land Systems, co pozwala na rozwój zdolności do zabezpieczenia logistycznego i technicznego sprzętu pancernego. Celem jest nie tylko wspieranie Sił Zbrojnych RP, ale także amerykańskiej armii stacjonującej w Polsce oraz w całym regionie europejskim.

Perspektywy na przyszłość

Umowa z BAE Systems Inc. to tylko pierwsza z wielu, które WZM planują zawrzeć, aby stworzyć silne partnerstwa przemysłowe. Dzięki pozyskaniu praw do korzystania z własności intelektualnej BAE Systems, WZM będą mogły prowadzić w kraju obsługę, naprawy i modernizację platformy M88A2. To krok w stronę zapewnienia zdolności do działań związanych z zabezpieczeniem technicznym i naprawą czołgów M1 Abrams na polu walki, co jest niezwykle istotne dla przyszłości polskiej armii.

Źródło: wnp.pl
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments