Przemysł motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii stoi przed wieloma wyzwaniami, które mogą wpłynąć na wzrost gospodarczy, dekarbonizację oraz bilans handlowy kraju. W obliczu globalnych problemów, takich jak wzrost protekcjonizmu, sektor ten potrzebuje odpowiednich warunków oraz ram konkurencyjności, aby móc się rozwijać.
- Przemysł motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii zmaga się z wyzwaniami wpływającymi na wzrost gospodarczy i dekarbonizację.
- W marcu odnotowano wzrost popytu na brytyjskie samochody, pierwszy taki przypadek od 12 miesięcy, napędzany eksportem.
- Nowe taryfy w Stanach Zjednoczonych mogą negatywnie wpłynąć na popyt na brytyjskie luksusowe pojazdy.
- Producenci motoryzacyjni apelują o szybkie działania w celu zapewnienia konkurencyjności i stabilności sektora.
Wzrost produkcji w trudnych czasach
Ostatnie dane dotyczące produkcji pojazdów, opublikowane przez SMMT, pokazują, że w marcu nastąpił wzrost popytu na brytyjskie samochody, co jest pierwszym takim przypadkiem od 12 miesięcy. Wzrost ten był napędzany silnym popytem na eksport, który wzrósł o 30,6%. Mimo to, nie zdołało to zniwelować ogólnego spadku wydajności w pierwszym kwartale. Sektor zmaga się z wieloma wyzwaniami, takimi jak inwestycje w nowe modele i technologie oraz globalny spadek popytu, co ogranicza produkcję do poziomów, które ostatnio obserwowano podczas pandemii.
Obawy związane z nowymi taryfami
Wzrost popytu na brytyjskie samochody może być krótkotrwały, ponieważ nowe taryfy w Stanach Zjednoczonych mogą wkrótce wpłynąć na popyt. Wiele brytyjskich producentów, zwłaszcza tych oferujących luksusowe pojazdy w małych ilościach, może odczuć negatywny wpływ nowych, surowych taryf. Klienci, którzy są świadomi dodatkowych kosztów, mogą wstrzymać się z zakupem, co stanowi zagrożenie dla sektora.
Potrzeba szybkich działań
W obliczu tych wyzwań, przedstawiciele branży motoryzacyjnej, w tym SMMT, BMW i Nissan, podkreślili konieczność szybkiego zawarcia umowy handlowej, która wspierałaby przemysł motoryzacyjny. Podczas spotkania w ramach Komitetu Biznesu i Handlu omówiono wyzwania oraz potrzebne działania, które mogłyby złagodzić zagrożenia dla producentów pojazdów i dostawców.
Wyzwania dla konkurencyjności
Aby sektor motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii mógł być konkurencyjny, konieczne są pilne zmiany. Wysokie koszty energii, które są o 60% wyższe niż średnia w UE, oraz potrzeba dostosowania umiejętności pracowników do produkcji nowych pojazdów elektrycznych, to kluczowe kwestie. Potrzebne są również reformy w zakresie planowania i połączeń sieciowych, aby umożliwić inwestycje w niezbędną infrastrukturę.
Strategie przemysłowe na horyzoncie
Strategie przemysłowe i handlowe powinny być opublikowane zgodnie z planem do lata, z naciskiem na przemysł motoryzacyjny i zaawansowaną produkcję. Wspieranie wzrostu tej branży, która jest jednym z najcenniejszych sektorów eksportowych w Wielkiej Brytanii, jest kluczowe dla przyszłości gospodarki kraju.
Zaproszenie na CV Show
Na koniec przypominamy, że nadal można zarejestrować się na CV Show, które odbędzie się od 29 kwietnia do 1 maja w NEC w Birmingham. To doskonała okazja, aby zobaczyć najnowsze produkty komercyjne od ponad 300 wystawców, nawiązać kontakty z około 15 000 uczestników oraz wziąć udział w sesjach seminaryjnych z akredytacją CPD.
Kia EV3 z tytułem World Car of the Year
Kia EV3 zdobyła tytuł 2025 World Car of the Year na ceremonii wręczenia nagród World Car Awards, która odbyła się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku. Ho Sung Song, prezydent i dyrektor generalny Kia, wyraził dumę z tego osiągnięcia, które podkreśla globalne przywództwo firmy w zakresie zrównoważonej mobilności.
Innowacyjne cechy Kia EV3
Kia EV3, dzięki swoim innowacyjnym rozwiązaniom, ustanawia nowe standardy w segmencie kompaktowych SUV-ów elektrycznych. Posiada zasięg do 605 km oraz możliwość naładowania od 10% do 80% w zaledwie 31 minut. Wnętrze pojazdu zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnej funkcjonalności i komforcie, a zaawansowane systemy wsparcia kierowcy oraz aktualizacje OTA podnoszą jakość doświadczeń użytkowników.