Przed wymianą kół w samochodzie należy przygotować odpowiednie narzędzia oraz sprawdzić stan opon. Kluczowe elementy to lewarek, klucz krzyżakowy lub nasadowy, klucz dynamometryczny oraz szczotka druciana. Warto również zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.
- Przygotowanie narzędzi: Należy mieć lewarek, klucz krzyżakowy lub nasadowy, klucz dynamometryczny oraz szczotkę drucianą.
- Stan kół: Przed wymianą należy ocenić stan śrub oraz głębokość bieżnika w oponach, a śruby powinny być wolne od uszkodzeń.
- Wymagania dotyczące bieżnika: Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, jednak zaleca się 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych.
- Kontrola ciśnienia: Po wymianie kół należy sprawdzić ciśnienie w oponach i ponownie dokręcić śruby po przejechaniu około 50 km.
- Specjalny klucz do śrub zabezpieczających: W przypadku felg zabezpieczonych przed kradzieżą, konieczny jest specjalny klucz do ich odkręcania.
Niezbędne narzędzia
Podstawowy zestaw narzędzi do wymiany kół obejmuje stabilny podnośnik samochodowy, klucz do odkręcania śrub oraz klucz dynamometryczny. Dodatkowo, przy felgach zabezpieczonych przed kradzieżą, konieczny jest specjalny klucz do śrub zabezpieczających. W przypadku planowania regularnej wymiany kół, zaleca się inwestycję w solidny podnośnik hydrauliczny.
Sprawdzenie stanu kół
Przed wymianą należy ocenić stan śrub oraz głębokość bieżnika w oponach. Śruby i nakrętki powinny być wolne od uszkodzeń, a gwinty oraz powierzchnie przylegania czyste i pozbawione rdzy. W razie potrzeby, należy je wyczyścić szczotką drucianą. Gwintów nie należy smarować.
Wymagania dotyczące bieżnika
Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, jednak eksperci zalecają co najmniej 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych. Należy upewnić się, że opony spełniają te wymagania przed ich założeniem.
Kontrola ciśnienia i dokręcenie śrub
Po wymianie kół należy sprawdzić ciśnienie w oponach. Po przejechaniu około 50 km, warto ponownie dokręcić śruby. W przypadku samochodów z systemem kontroli ciśnienia w oponach (TPMS), mogą wystąpić trudności. Systemy mierzące pośrednio wymagają jedynie kalibracji, natomiast systemy z bezpośrednim pomiarem mogą wymagać przeprogramowania czujników, co może wymagać wizyty u wulkanizatora.