Większość dealerów w UK uważa koniec modelu agencyjnego

Siedmiu na dziesięciu dealerów (71%) uważa, że ogólnokrajowa zmiana modelu sprzedaży na model agencyjny jest „efektywnie zakończona”, według nowego badania. Badanie Startline Used Car Tracker z kwietnia, oparte na opiniach 58 dealerów, pokazuje, że 33% z nich uważa, iż model agencyjny nie działa dla większości dealerów, 31% sądzi, że większość producentów porzuca swoje plany, a 10% twierdzi, że model ten jest szkodliwy dla klientów.

  • 71% dealerów uważa, że zmiana na model agencyjny jest „efektywnie zakończona”.
  • 33% dealerów twierdzi, że model agencyjny nie działa dla większości z nich.
  • 31% dealerów sądzi, że producenci porzucają plany związane z modelem agencyjnym.
  • 15% dealerów przewiduje, że presje ekonomiczne mogą skłonić producentów do powrotu do modelu agencyjnego.
  • Branża sprzedaży samochodów jest ogólnie sceptyczna wobec modelu agencyjnego i nie oczekuje rewolucji.

Opinie liderów branży

Paul Burgess, dyrektor generalny Startline Motor Finance, zauważył: „Jeszcze kilka lat temu istniał powszechny ruch wśród producentów w kierunku zmiany z franczyz na model agencyjny, a niektórzy posuwali się naprzód, ale impet osłabł. Powody początkowego entuzjazmu wynikały z tego, że producenci czuli, że model agencyjny da im większą kontrolę i dostęp do większej części marży ze sprzedaży samochodów oraz innych możliwości zysku, ale rzeczywistość często nie spełniała oczekiwań.”

Problemy z modelem agencyjnym

Burgess dodał, że niektórzy dealerzy pracujący w modelu agencyjnym byli umiarkowanie zadowoleni, ale ogólnie rzecz biorąc, sektor sprzedaży samochodów „od początku był sceptyczny wobec tego pomysłu i obecnie wydaje się wierzyć, że strategia ta jest mało prawdopodobna, by dostarczyć rewolucję, która była kiedyś obiecywana”.

Perspektywy na przyszłość

Jednak badania Tracker pokazują również, że 15% dealerów uważa, iż ogólne presje ekonomiczne sprawią, że producenci powrócą do modelu agencyjnego w pewnym momencie, 15% sądzi, że model ten sprawdził się dla niektórych dealerów, a 13% twierdzi, że działał dla niektórych producentów. Burgess zaznaczył: „Wciąż można powiedzieć coś o tym mniejszościowym punkcie widzenia. Wydaje się niemal pewne, że producenci będą podlegać coraz większej presji, aby utrzymać rentowność – począwszy od ogromnych inwestycji wymaganych na rzecz elektryfikacji, aż po coraz bardziej konkurencyjny rynek nowych samochodów, na którym pojawia się wielu nowych graczy.”

Możliwości powrotu modelu

Burgess podkreślił, że „może się zdarzyć, że w pewnym momencie w przyszłości model agencyjny znów pojawi się jako obszar, w którym możliwe jest generowanie dodatkowych przychodów. Może jeszcze zyska na znaczeniu.”

Wydarzenia branżowe w 2025 roku

Wiodące wydarzenie dla detalistów motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii powraca w 2025 roku. Zarejestruj swoje zainteresowanie uczestnictwem w tym wydarzeniu i bądź jednym z pierwszych, którzy usłyszą szczegóły dotyczące naszej imprezy, gdy je ogłosimy.

Specjalista branżowy

Tom Seymour, niezależny dziennikarz dla AM, jest specjalistą B2B, który od ponad 14 lat zajmuje się branżą motoryzacyjną. Swoją karierę freelancerską rozpoczął w 2015 roku i obecnie pisze dla różnych publikacji związanych z motoryzacją, biznesem i technologią.

Źródło: am-online.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments