Tegoroczna waloryzacja emerytur przynosi ze sobą szereg istotnych informacji, które mogą wpłynąć na przyszłe decyzje finansowe milionów Polaków. Warto przyjrzeć się prognozom na 2026 rok, które nie napawają optymizmem, zwłaszcza w kontekście inflacji.
Przyszłość emerytur w Polsce
Według analiz Superbiz.se.pl, podwyżka świadczeń emerytalnych w 2026 roku nie będzie miała spektakularnego charakteru. Wartości waloryzacji mogą być skromniejsze, co jest wynikiem przewidywanego spadku wskaźnika inflacji. Obecnie minimalna emerytura wynosi 1878,91 zł, a przy założeniu waloryzacji na poziomie 5,47 proc. mogłaby wzrosnąć do 1981,01 zł.
Waloryzacja w 2025 roku
Rok 2025 był nieco bardziej korzystny dla emerytów, gdyż waloryzacja wyniosła 5,5 proc. Było to efektem spadku inflacji, co daje nadzieję na dalsze, choć niewielkie, wzrosty w przyszłości. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w marcu inflacja osiągnęła poziom 4,9 proc., a wzrost wynagrodzeń wyniósł 7,7 proc. Te wskaźniki mają kluczowy wpływ na przyszłe waloryzacje emerytur.
Prognozy na 2026 rok
Przy zachowaniu obecnych trendów, waloryzacja emerytur w 2026 roku wyniosłaby 5,47 proc., co oznacza spadek o 0,03 punktu procentowego w porównaniu do roku poprzedniego. Choć wydaje się to niewielką różnicą, może to mieć znaczenie dla emerytów. Ostateczne dane na temat waloryzacji poznamy jednak dopiero w lutym 2026 roku, kiedy GUS opublikuje informacje o całorocznej inflacji i wzroście wynagrodzeń za 2025 rok.
Możliwość drugiej waloryzacji
Warto również zauważyć, że istnieje możliwość wprowadzenia drugiej waloryzacji w 2025 roku, jeżeli inflacja w pierwszej połowie tego roku przekroczy 5 proc. Jednak eksperci są sceptyczni co do takich prognoz, wskazując na obecne dane, które sugerują, że inflacja w kwietniu może wynieść jedynie 4,3 proc.
Bezpieczeństwo na chodnikach
W zupełnie innym kontekście, na uwagę zasługuje petycja skierowana do Sejmu, która dotyczy wprowadzenia zakazu poruszania się elektrycznymi hulajnogami i rowerami po chodnikach. Autor petycji argumentuje, że obecny ruch pojazdów w obszarach przeznaczonych dla pieszych staje się coraz bardziej niebezpieczny.
Bezpieczeństwo pieszych
W uzasadnieniu petycji podkreśla się, że chodniki stały się mniej bezpieczne niż jezdnie, a szybko poruszające się pojazdy, takie jak elektryczne hulajnogi czy rowery, zagrażają pieszym, szczególnie dzieciom i osobom starszym. Wnioskuje się o wprowadzenie przepisów, które ograniczyłyby prędkość do 5 km na godzinę dla pojazdów w obszarze zabudowanym, a także o zakaz rozwijania prędkości powyżej 15 km na godzinę na ścieżkach rowerowych.
Apel o zmiany
Autor petycji apeluje o przywrócenie pieszym pierwszeństwa na chodnikach, podkreślając, że należy stworzyć bezpieczniejsze warunki dla wszystkich użytkowników ruchu. Wyraża przekonanie, że obecna sytuacja, w której piesi muszą nieustannie uważać na nadjeżdżające pojazdy, jest niedopuszczalna.