Unia popełnia błąd, za który wszyscy zapłacimy. Orlen alarmuje

  • Dyskusja w UE dotycząca redukcji emisji CO2 do 2050 roku.
  • Komisja Europejska zaleca redukcję emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 roku.
  • Obawy przemysłu dotyczą zbyt dynamicznego podejścia do dekarbonizacji.
  • Orlen szacuje koszty dekarbonizacji na 183 miliardy złotych do 2035 roku.
  • Clean Industrial Deal ma na celu poprawę konkurencyjności w kontekście dekarbonizacji.

Obecnie trwa dyskusja na forum Unii Europejskiej dotycząca celu redukcji emisji CO2, w kontekście planów Komisji Europejskiej na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Cele Komisji Europejskiej

Komisja Europejska zaleca, aby Europa zredukowała emisję gazów cieplarnianych netto o 90 proc. do 2040 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Wykresy wskazują, że redukcja emisji ma przyspieszyć po 2025 roku, jednak po 2040 roku przewiduje się spore wypłaszczenie tej trajektorii, co budzi obawy wśród przedstawicieli przemysłu.

Obawy przemysłu

Według Orlenu, aby utrzymać konkurencyjność unijnej i polskiej gospodarki, konieczne jest uelastycznienie podejścia do dekarbonizacji. Damian Fogel, dyrektor biura regulacji międzynarodowych w Orlenie, zaznaczył, że zbyt dynamiczne podejście do dekarbonizacji może ograniczyć dostępne technologie.

Strategia Orlen

Orlen planuje uwzględnić jak najszerszą gamę technologii dekarbonizacji, w tym nie tylko zeroemisyjne, ale także niskoemisyjne. Fogel podkreślił, że utrzymanie trajektorii zaproponowanej przez Komisję Europejską wymagałoby większych inwestycji w droższe technologie zeroemisyjne, co może być kontrowersyjne z perspektywy kosztów i konkurencyjności.

Wsparcie finansowe

Fogel zwrócił uwagę na konieczność adekwatnego wsparcia finansowego dla przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców. Podkreślił, że bez odpowiedniej pomocy publicznej dla dużych graczy, przyspieszenie trajektorii dekarbonizacji może być bardzo ambitnym zadaniem.

Clean Industrial Deal

W odpowiedzi na te wyzwania, ogłoszony przez szefową Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen Clean Industrial Deal ma na celu poprawę konkurencyjności. Fogel zauważył, że mimo dostrzegania potrzeby wsparcia, konkretne rozwiązania wciąż pozostają w sferze komunikatów.

Koszty dekarbonizacji

Orlen szacuje koszty dekarbonizacji na 183 miliardy złotych do 2035 roku, co opiera się na strategii spółki na najbliższe 10 lat. Fogel zaznaczył, że w przypadku bardziej ambitnego podejścia do redukcji emisji, konieczne będzie pozyskanie zewnętrznego finansowania.

Podsumowanie

Obecnie trwa intensywna dyskusja na forum Unii Europejskiej w sprawie celu redukcji emisji CO2, a przemysł ma nadzieję na złagodzenie podejścia do dekarbonizacji, co może wpłynąć na przyszłość gospodarki europejskiej.

Źródło: wnp
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments