Stany Zjednoczone i Wielka Brytania mają ogłosić umowę handlową w czwartek, która zmniejszy obciążenia związane z szerokimi taryfami nałożonymi przez prezydenta Donalda Trumpa, przynosząc jednocześnie polityczne zwycięstwo dla premiera Wielkiej Brytanii, Keira Starmera. Trump ogłosił na swoim profilu w serwisie Truth Social, że umowa, która ma zostać zaprezentowana o godzinie 10:00 EDT (1400 GMT), będzie „pełna i kompleksowa, cementując relacje między Stanami Zjednoczonymi a Wielką Brytanią na wiele lat.” Jest to pierwsza bilateralna umowa handlowa ogłoszona od momentu, gdy Trump zaczął nakładać taryfy na amerykańskich partnerów handlowych.
- Stany Zjednoczone i Wielka Brytania ogłoszą umowę handlową, która zmniejszy obciążenia związane z taryfami nałożonymi przez Donalda Trumpa.
- Umowa ma być ogłoszona w czwartek o godzinie 10:00 EDT (1400 GMT) i ma cementować relacje między krajami na wiele lat.
- Nie będzie to pełna umowa o wolnym handlu, ale ma zapewnić ulgę taryfową dla niektórych sektorów, w tym motoryzacyjnego.
- Brytyjscy negocjatorzy dążą do zmniejszenia lub zniesienia podatku importowego na brytyjskie samochody i stal.
- Stany Zjednoczone są największym rynkiem zbytu dla brytyjskich samochodów, które stanowią ponad jedną czwartą brytyjskiego eksportu motoryzacyjnego.
Kluczowe szczegóły umowy
Umowa, która ma zostać ogłoszona, prawdopodobnie nie będzie pełną umową o wolnym handlu, ale ma zapewnić ulgę taryfową dla niektórych sektorów. Prezydent Trump nałożył 10-procentowy podatek na import z Wielkiej Brytanii oraz 25-procentowe taryfy na samochody, stal i aluminium, argumentując, że takie działania wspierają tworzenie miejsc pracy w USA.
Reakcje brytyjskich negocjatorów
Jednym z głównych celów brytyjskich negocjatorów jest zmniejszenie lub zniesienie podatku importowego na brytyjskie samochody i stal. Stany Zjednoczone są największym rynkiem zbytu dla brytyjskich samochodów, które stanowią ponad jedną czwartą brytyjskiego eksportu motoryzacyjnego w 2024 roku, według danych Office for National Statistics. Wielka Brytania dąży również do uzyskania zwolnień taryfowych dla farmaceutyków, podczas gdy USA pragną większego dostępu do brytyjskiego rynku produktów rolnych.
Polityczne znaczenie umowy
Rząd Starmera postrzega umowę jako potwierdzenie jego łagodnego podejścia do Trumpa, które unika bezpośredniej konfrontacji czy krytyki. W przeciwieństwie do Unii Europejskiej, Wielka Brytania nie ogłosiła taryf odwetowych na towary amerykańskie w odpowiedzi na taryfy nałożone przez Trumpa. Umowa handlowa z Wielką Brytanią byłaby symbolicznie ważna i ulgą dla brytyjskich eksporterów, ale niewiele zmieni w kontekście podstawowych obaw Trumpa dotyczących deficytów handlowych.
Wnioski z danych statystycznych
W ubiegłym roku Stany Zjednoczone miały 11,9 miliarda dolarów nadwyżki handlowej w towarach z Wielką Brytanią, według danych Census Bureau. 68 miliardów dolarów towarów, które USA importowały z Wielkiej Brytanii, stanowiło zaledwie dwa procent wszystkich towarów importowanych do kraju. Stany Zjednoczone są znacznie ważniejsze dla brytyjskiej gospodarki, będąc największym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku, chociaż większość brytyjskiego eksportu do USA to usługi, a nie towary.
Przyszłość relacji handlowych
Trump od dawna wyrażał chęć zawarcia umowy handlowej z Wielką Brytanią od momentu, gdy kraj ten zdecydował się na opuszczenie Unii Europejskiej w 2016 roku. Jednak jeszcze we wtorek Trump nie wykazywał świadomości możliwych warunków umowy, pytany o jej perspektywę. „Oferują nam ustępstwa?” – zapytał dziennikarzy Trump. „Mam nadzieję, że tak… Chcą bardzo mocno zawrzeć umowę.” Prezydent wcześniej stwierdził, że jego przewaga w negocjacjach będzie polegać na amerykańskich konsumentach, ale zasugerował również, że Wielka Brytania zacznie kupować więcej amerykańskich produktów.
Inne umowy handlowe w planach
Umowa handlowa z USA jest jedną z wielu, które rząd Starmera stara się zawrzeć. We wtorek Wielka Brytania i Indie ogłosiły umowę handlową po trzech latach negocjacji. Rząd brytyjski dąży również do zniesienia niektórych barier handlowych z UE, które zostały nałożone po brexicie w 2020 roku.