- Rada Ministrów pracuje nad przepisami implementującymi pakiet Fit for 55.
- Projekt ustawy wprowadza zmiany w definicji emisji oraz przydziale uprawnień do emisji.
- Transport morski zostanie włączony do systemu EU ETS z łagodnymi zasadami przez pierwsze dwa lata.
- Całość wpływów ze sprzedaży uprawnień do emisji ma być przeznaczana na ochronę klimatu.
- Niepewność dotycząca przyszłości projektu wynika z sceptycyzmu wobec polityki klimatycznej UE.
Rada Ministrów pracuje nad przepisami implementującymi pakiet Fit for 55, które mają na celu włączenie transportu morskiego do systemu ETS oraz wprowadzenie wyjątków dla niektórych podmiotów.
Projekt ustawy o ETS
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (UC39) ma na celu transpozycję części regulacji pakietu „Fit for 55”. W szczególności dotyczy to przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958. Obecnie projekt jest na etapie opiniowania przez Radę Ministrów.
Zmiany w definicji emisji
Projekt ustawy przewiduje zmianę definicji emisji oraz nowe rozwiązania dotyczące przydziału uprawnień do emisji w odniesieniu do niektórych instalacji. Włączenie do EU ETS od 2026 roku instalacji wykorzystujących kotły biomasowe, które dotychczas nie spełniały kryteriów, również jest częścią planowanych zmian.
Transport morski w ETS
W projekcie ustawy zawarte są przepisy włączające transport morski do systemu EU ETS. Przez pierwsze dwa lata obowiązywać będą złagodzone zasady rozliczania emisji dla przedsiębiorstw żeglugowych. Nowe regulacje nałożą obowiązki na przedsiębiorstwa oraz Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami, podobne do tych, które już obowiązują w systemie EU ETS.
Przeznaczenie wpływów ze sprzedaży uprawnień
Projekt ustawy wprowadza również obowiązek przeznaczania całości wpływów uzyskanych ze sprzedaży uprawnień do emisji na cele związane z ochroną klimatu lub adaptacją do zmian klimatu. Zmiany te budzą mieszane uczucia, ponieważ transformacja klimatyczno-energetyczna wymaga znacznych nakładów finansowych, a brak sankcji za nieprzestrzeganie tego nakazu może utrudnić egzekwowanie przepisów.
Wychodzenie z systemu EU ETS
Ustawa przewiduje również przepisy dotyczące wychodzenia z systemu EU ETS dla małych instalacji, mikroinstalacji oraz jednostek rezerwowych i zapasowych. Zmiany te mają na celu złagodzenie obciążeń dla mniejszych podmiotów, co może pozytywnie wpłynąć na ich działalność.
Niepewność przyszłości projektu
Projektowane przepisy są konsekwencją regulacji na poziomie europejskim, jednakże istnieje sceptycyzm wobec polityki klimatycznej UE. W związku z tym, los projektu ustawy oraz innych przepisów wdrażających pakiet Fit for 55 jest niepewny, a możliwe nowelizacje mogą wpłynąć na jego ostateczny kształt.