Talon-A2: test prędkości 6200 km/h zakończony sukcesem

  • Stratolaunch Systems ogłosiło sukces drugiego testu hipersonicznego pojazdu Talon-A w marcu 2025 roku.
  • Talon-A osiągnął prędkość przekraczającą 6200 km/h podczas testu przeprowadzonego z bazy Cape Canaveral.
  • Testy są częścią programu MACH-TB, który ma na celu rozwój broni hipersonicznej.
  • Pojazd Talon-A jest zaprojektowany jako reużywalny, co skraca czas przygotowania kolejnych lotów.
  • Stratolaunch dąży do opracowania efektywnego systemu rozmieszczania jednostek na orbicie.

Stratolaunch Systems ogłosiło sukces drugiego testu hipersonicznego pojazdu Talon-A, przeprowadzonego w marcu 2025 roku, w ramach współpracy z Pentagonem, co potwierdza przyspieszenie prac nad rozwojem technologii hipersonicznych.

Drugi test Talon-A

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o udanym teście hipersonicznego pojazdu Talon-A, który miał miejsce w marcu 2025 roku. Test ten nastąpił zaledwie trzy miesiące po pierwszym locie testowym z napędem, co wskazuje na intensyfikację prac nad tym projektem.

Przebieg lotu

Lot odbył się z wykorzystaniem morskiego systemu startowego z zimnym gazem, uruchomionego 25 kwietnia z bazy Cape Canaveral Space Force Station na Florydzie. Samolot Roc wyniósł Talon-A na odpowiednią wysokość nad Oceanem Spokojnym, po czym pojazd odpalił silnik Hadley firmy Ursa Major, osiągając prędkość przekraczającą 6200 km/h. Po zakończeniu testu, Talon-A wylądował w Bazie Vandenberg Space Force w Kalifornii.

Cel programu MACH-TB

Testy Talon-A są częścią programu MACH-TB (Multi-Service Advanced Capability Hypersonics Test Bed), który ma na celu przyspieszenie rozwoju broni hipersonicznej. Program ten umożliwia przeprowadzanie tanich i szybkich testów, co pozwala na weryfikację nowych sensorów, systemów komunikacji oraz silników w warunkach ekstremalnych prędkości.

Znaczenie ponownego użycia

Reużywalna konstrukcja Talon-A pozwala na znaczną redukcję czasu przygotowania kolejnych lotów, z miesięcy do zaledwie kilku tygodni. Prezentowanie ponownego użycia w pełni odzyskiwalnych pojazdów hipersonicznych stanowi istotny krok w rozwoju technologii hipersonicznych w ramach programu MACH-TB.

Historia Stratolaunch

Stratolaunch rozpoczęło działalność z zamiarem opracowania unikalnego systemu rozmieszczania jednostek na orbicie. Koncepcja zakładała, że statek kosmiczny mógłby być montowany pod specjalnym samolotem startowym, a następnie zwolniony po wyniesieniu na odpowiednią wysokość, co miało stanowić tańszą i wydajniejszą alternatywę dla tradycyjnych rakiet jednorazowego użytku.

Źródło: geekweek
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments