Surowe kary za wyprzedzanie na pasach w Polsce

Od 2022 roku w Polsce obowiązuje taryfikator, który wprowadza surowe kary za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych oraz przed nim. Kierowcy mogą otrzymać karę finansową w wysokości 1,5 tys. zł oraz 15 punktów karnych. W przypadku wyprzedzania na skrzyżowaniu kary są nieco łagodniejsze, wynoszą 1 tys. zł i 10 punktów karnych.

  • Od 2022 roku w Polsce obowiązuje taryfikator, który wprowadza surowe kary za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych oraz przed nim.
  • Kara finansowa za wyprzedzanie na przejściu wynosi 1,5 tys. zł oraz 15 punktów karnych, a na skrzyżowaniu 1 tys. zł i 10 punktów.
  • W przypadku recydywy w ciągu 24 miesięcy kary wzrastają do 3 tys. zł za wyprzedzanie na przejściu i 2 tys. zł na skrzyżowaniu.
  • Wykroczenia mogą być kwalifikowane jako poważniejsze, co wiąże się z grzywną do 5 tys. zł w postępowaniu mandatowym i do 30 tys. zł w sprawie sądowej.
  • Podstawowa zasada ruchu drogowego zabrania wyprzedzania na przejściach dla pieszych oraz skrzyżowaniach, z pewnymi wyjątkami.

Kary za wykroczenia

Wprowadzone przepisy przewidują mechanizm recydywy drogowej. Jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie w ciągu 24 miesięcy, kara finansowa wzrasta do 3 tys. zł za wyprzedzanie na przejściu i 2 tys. zł za wyprzedzanie na skrzyżowaniu. Dodatkowo, w przypadku stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa, wykroczenie może być zakwalifikowane jako poważniejsze, co wiąże się z grzywną do 5 tys. zł w postępowaniu mandatowym, a w przypadku sprawy sądowej nawet do 30 tys. zł. Sąd może również orzec zakaz prowadzenia pojazdów na okres od sześciu miesięcy do trzech lat.

Podstawowe zasady

Podstawowa zasada ruchu drogowego zabrania wyprzedzania na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przed nimi, a także na skrzyżowaniach. Istnieją jednak wyjątki, które precyzuje ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zakaz nie obowiązuje, gdy ruch jest kierowany przez sygnalizację świetlną lub uprawnionego funkcjonariusza oraz w przypadku skrzyżowań o ruchu okrężnym.

Wyjątki od zakazu

Wyjątki wprowadzono w celu zminimalizowania ryzyka związanego z wyprzedzaniem. Gdy ruchem steruje sygnalizacja świetlna lub policjant, ruch pieszych i pojazdów odbywa się sekwencyjnie, co zmniejsza ryzyko wypadków. Na rondach wielopasmowych, dzięki organizacji ruchu i ograniczonej prędkości, wyprzedzanie jest mniej ryzykowne niż na tradycyjnych skrzyżowaniach.

Ostrożność na skrzyżowaniach

Nawet na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną czy na rondach kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność. Dozwolenie na wyprzedzanie nie zwalnia z obowiązku przestrzegania ogólnych zasad tego manewru, takich jak upewnienie się, że pojazd jadący za nami nie rozpoczął już wyprzedzania oraz zachowanie bezpiecznego odstępu.

Interpretacja przepisów

W praktyce funkcjonariusze interpretują zwrot „bezpośrednio przed przejściem” jako obszar, w którym kierowca powinien dostrzec oznakowanie i być przygotowany na ewentualne pojawienie się pieszych. Właściwe zrozumienie tych przepisów jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach.

Źródło: motoryzacja.interia.pl
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments