Stellantis, koncern motoryzacyjny, zaprezentował plany dotyczące elektryfikacji swoich marek podczas prezentacji EV Day w lipcu 2021 roku. Wówczas obiecano, że do końca dekady 70% pojazdów sprzedawanych w Europie i 40% w USA będą pojazdami niskoemisyjnymi. Mimo zapowiedzi, do 2025 roku osiągnięcia koncernu w zakresie elektryfikacji budzą wątpliwości, szczególnie na rynku amerykańskim.
- Stellantis zaprezentował plany elektryfikacji, obiecując 70% niskoemisyjnych pojazdów w Europie i 40% w USA do 2030 roku.
- Do 2025 roku koncern planuje wprowadzenie czterech nowych platform elektrycznych oraz trzech modułów napędowych.
- Inwestycje w elektryfikację mają wynieść ponad 30 miliardów euro do początku 2025 roku.
- Marki Stellantis mają różne poziomy zaawansowania w elektryfikacji, z Jeepem planującym elektrycznego Wagoneer S w 2024 roku.
- Fiat zrealizował obietnicę elektryfikacji, oferując model 500e, podczas gdy inne marki, jak Ram i Chrysler, napotykają problemy.
Obietnice Stellantis
Podczas EV Day Stellantis zapowiedział wprowadzenie czterech nowych platform elektrycznych oraz trzech modułów napędowych. Obiecano również wprowadzenie technologii baterii stałotlenkowych w 2026 roku. Koncern planował zainwestować ponad 30 miliardów euro w elektryfikację do początku 2025 roku.
Postępy w markach
Analizując poszczególne marki Stellantis, można zauważyć różne poziomy zaawansowania w elektryfikacji. Jeep planuje wprowadzenie swojego pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu, Wagoneer S, w 2024 roku, a także rozwija ofertę hybrydową. Dodge natomiast zmaga się z problemami sprzedażowymi, mimo wprowadzenia elektrycznego modelu Charger.
Problemy Ram i Chryslera
Marka Ram, która miała wprowadzić elektrycznego Ram 1500 REV, opóźnia dostawy i zrezygnowała z projektu ciężarówki elektrycznej. Chrysler, z kolei, anulował projekt koncepcyjny Airflow, a jego oferta ogranicza się do przestarzałego modelu Pacifica.
Fiat i Alfa Romeo
Fiat jest jedyną marką Stellantis, która w pełni zrealizowała obietnicę elektryfikacji, oferując model 500e. Alfa Romeo z kolei ma w ofercie jedynie hybrydowy napęd dla modelu Tonale, a zapowiadane elektryczne modele nie zostały jeszcze wprowadzone na rynek amerykański.
Postępy w Europie
W Europie marki Opel i Peugeot odnoszą sukcesy w elektryfikacji, oferując szereg modeli elektrycznych, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Opel dodatkowo zapewnia klientom ładowarki i wsparcie w zakresie ładowania.
Przyszłość Stellantis
Stellantis stoi przed wyzwaniami związanymi z elektryfikacją, szczególnie na rynku amerykańskim. W obliczu spadającej sprzedaży i opóźnień w wprowadzaniu nowych modeli, przyszłość koncernu może być zagrożona, jeśli nie przyspieszy działań w zakresie elektryfikacji.