Firma Starbucks ogłosiła, że rezygnuje z zastępowania pracowników ludzkich maszynami, decydując się na zatrudnienie baristów w tysiącach swoich lokali. Decyzja ta została podjęta po nieudanych próbach redukcji zatrudnienia w ostatnich latach, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
- Starbucks rezygnuje z automatyzacji i decyduje się na zatrudnienie baristów w tysiącach lokali.
- Decyzja ta wynika z nieudanych prób redukcji zatrudnienia, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
- Dyrektor generalny Brian Niccol przyznał, że nowoczesne maszyny nie zastąpią ludzkiej pracy.
- Plan zwiększenia zatrudnienia obejmuje 3 000 sklepów na całym świecie do 2025 roku.
- Nowe podejście do obsługi klienta zakłada, że odpowiednie zatrudnienie i wsparcie technologiczne są kluczowe dla poprawy doświadczeń klientów.
Problemy z automatyzacją
Dyrektor generalny Starbucks, Brian Niccol, podczas rozmowy z inwestorami stwierdził, że wcześniejsze założenia dotyczące zastąpienia ludzi maszynami okazały się błędne. „Przez ostatnie kilka lat usuwaliśmy pracowników ze sklepów, mając nadzieję, że sprzęt zrekompensuje ich brak” – powiedział Niccol. Okazało się, że nowoczesne maszyny nie są wystarczającym substytutem dla ludzkiej pracy.
Rozszerzenie zatrudnienia
Po przybyciu do Starbucks we wrześniu 2024 roku, Niccol rozpoczął testy zwiększenia zatrudnienia w kilku lokalizacjach. W 2025 roku plan ten został rozszerzony na 3 000 z 40 000 sklepów na całym świecie. CEO podkreślił, że odpowiednie zatrudnienie jest kluczowe dla poprawy doświadczeń klientów.
Nowe podejście do obsługi klienta
Niccol zaznaczył, że sama technologia nie wystarcza, aby poprawić obsługę klienta. „Sprzęt nie rozwiązuje problemu doświadczenia klienta, ale odpowiednie zatrudnienie i wsparcie technologiczne to klucz” – dodał. Wzrost zatrudnienia wiąże się z wyższymi kosztami, jednak Niccol zapewnił, że „pewien wzrost” dla firmy będzie towarzyszył temu ruchowi.
Strategia poprawy wyników
Decyzja o zatrudnieniu nowych baristów jest częścią planu Niccola na poprawę sytuacji Starbucks po pięciu kolejnych kwartałach spadku sprzedaży. W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż w sklepach spadła o 1%, co nie spełniło oczekiwań Wall Street. Niccol zapewnił inwestorów, że mimo „rozczarowujących” wyników finansowych, firma wykazuje „wiele oznak postępu” wewnętrznie.
Zmiany w ofercie i obsłudze
Plan Niccola obejmuje również ograniczenie liczby pozycji w menu, wprowadzenie ceramicznych kubków do zamówień w sklepie oraz wprowadzenie jednolitych strojów dla baristów. Od 12 maja 2025 roku barista będą zobowiązani do noszenia jednolitego czarnego topu oraz spodni w kolorze khaki, czarnym lub niebieskim dżinsie.
Stan zatrudnienia i akcje firmy
Starbucks zatrudnia 211 000 pracowników w Stanach Zjednoczonych i posiada 16 941 sklepów w tym kraju. W momencie pisania artykułu akcje firmy spadły o około 11% w skali roku.