- Stellantis odnotował spadek sprzedaży o 20% do 325 000 sztuk w Ameryce Północnej.
- Ford sprzedał 971 000 aut, co oznacza spadek o 7% w porównaniu do roku ubiegłego.
- General Motors zwiększył sprzedaż w USA o 17%, ale obniżył prognozę EBIT na 2025 rok.
- Chrysler, część Stellantis, doświadczył spadku dostaw o 10% do 1,233 mln sztuk.
- Wszystkie koncerny motoryzacyjne zmagają się z wpływem ceł na wyniki finansowe.
Wyniki finansowe koncernów motoryzacyjnych w Ameryce Północnej za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują znaczące spadki sprzedaży oraz przychodów, co jest efektem m.in. zamieszania wokół ceł oraz wydłużonej przerwy świątecznej.
Spadki sprzedaży Stellantis
Sprzedaż aut Stellantis w Ameryce Północnej spadła o 20 proc. do 325 000 sztuk. Firma tłumaczy ten wynik wydłużonym postojem na święta, co wpłynęło na zmniejszenie styczniowej produkcji. Przychody koncernu w tym czasie zmniejszyły się o 25 proc. do 14,416 mln euro, co było wynikiem nie tylko niższych wolumenów, ale także mniej korzystnego miksu modeli oraz wyższych upustów na zakup aut.
Wyniki Forda
Ford sprzedał w pierwszym kwartale 2025 roku 971 000 aut, co oznacza spadek o 7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Przychody firmy wyniosły 40,7 mld dolarów, co stanowi spadek o 5 proc. Wynik EBIT zmniejszył się do około jednej trzeciej wyniku sprzed roku i wyniósł 1 mld dolarów. Prezes Forda, Jim Farley, wskazał, że firma wzmacnia działalność dzięki poprawie jakości, jednak zastrzegł, że przewiduje negatywny wpływ ceł na EBIT w wysokości do 1,5 mld dolarów.
General Motors i jego prognozy
General Motors sprzedał w USA 693 000 pojazdów, co stanowi wzrost o 17 proc. Globalna sprzedaż wzrosła o 7 proc. do 1,44 mln samochodów. Przychody firmy wzrosły o 2,3 proc. do 44,02 mld dolarów, jednak skorygowany EBIT spadł o 9,8 proc. do 3,49 mld dolarów. Firma obniżyła tegoroczną prognozę EBIT z 11,2-12,5 mld dolarów na 8,2-10,1 mld dolarów, przewidując, że wpływ ceł na wyniki może sięgnąć 4-5 mld dolarów.
Problemy Chryslera
Chrysler, który połączył się z PSA w Stellantis, również odczuwa skutki spadków sprzedaży. W pierwszym kwartale 2025 roku dostawy aut na rynek spadły o jedną dziesiątą do 1,233 mln sztuk, a przychody zmniejszyły się o 14 proc. do 35,8 mld euro. Stellantis zawiesił podawanie tegorocznych prognoz, co jest efektem zmiennej polityki celnej, która utrudnia przewidywanie wpływu regulacji na wolumeny rynkowe.