W Wielkiej Brytanii rynek nowych samochodów spadł o 10,4% w kwietniu 2025 roku, rejestrując 120 331 jednostek, według danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Handlowców Motoryzacyjnych (SMMT). To już szósty spadek w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy, co odzwierciedla kruchą sytuację gospodarczą oraz osłabioną pewność konsumentów.
Spadek rejestracji
W porównaniu do kwietnia 2024 roku zarejestrowano o 13 943 samochody mniej, co stanowi 25,3% mniej niż przed pandemią w kwietniu 2019 roku. W miesiącu, który tradycyjnie jest spokojniejszy po marcowej zmianie tablic rejestracyjnych, na wyniki wpłynęło również późne święto Wielkanocy, co skutkowało mniejszą liczbą dni roboczych.
Wpływ zmian podatkowych
Wprowadzenie zmian w podatku drogowym (VED), w tym dodatkowego podatku dla drogich samochodów, które zaczęły obowiązywać od 1 kwietnia, skłoniło wielu nabywców do wcześniejszego zakupu, aby uniknąć podwyżek podatków. Rejestracje spadły we wszystkich segmentach sprzedaży, z czego popyt na samochody osobowe, flotowe i biznesowe zmniejszył się odpowiednio o 7,9%, 11,9% i 10,9%.
Preferencje konsumentów
W odniesieniu do rodzajów napędu, popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) spadł o 2,9%, a rejestracje samochodów benzynowych i diesla zmniejszyły się o 22,0% i 26,2% odpowiednio. Z drugiej strony, wzrosła liczba rejestracji pojazdów z wtyczką: hybrydowe pojazdy plug-in (PHEV) wzrosły o 34,1%, a pojazdy elektryczne (BEV) o 8,1%, osiągając 24 558 jednostek, co stanowi 20,4% rynku.
Rozwój rynku BEV
Na rynku dostępnych jest obecnie ponad 130 modeli BEV, w tym coraz więcej w niższych przedziałach cenowych, co jest wynikiem znacznych inwestycji producentów w elektryczne opcje dla wszystkich konsumentów. W pierwszych miesiącach roku rynek nowych samochodów wzrósł o 3,1%, a rejestracje BEV wzrosły o 35,2%, co zwiększyło ich udział w rynku do 20,7%.
Wyzwania dla rynku
Pomimo wzrostu rejestracji pojazdów elektrycznych, ich popyt wciąż pozostaje poniżej oczekiwań. Propozycje rządowe dotyczące zmian w wymaganiach dotyczących Mandatu Pojazdów Zero Emisyjnych (ZEV) są mile widziane, jednak cele pozostają niezwykle ambitne. Kluczowe znaczenie mają rządowe zachęty, takie jak obniżenie VAT na zakupy nowych pojazdów elektrycznych oraz zmiany w podatku drogowym, aby pobudzić rynek i zachęcić niepewnych nabywców do przejścia na elektryczność.
Perspektywy na przyszłość
Oczekuje się, że całkowita liczba rejestracji nowych samochodów w 2025 roku wyniesie 1,964 miliona jednostek, jednak prognozy na 2026 rok pozostają poniżej dwóch milionów, co oznaczałoby siódmy z rzędu rok spadków. Oczekiwania dotyczące udziału nowych rejestracji BEV pozostają stabilne, z niewielką korektą w dół o 0,2 punktu procentowego do 23,5% na ten rok oraz o 0,3 punktu procentowego do 28% na przyszły rok, w porównaniu do celów Mandatu ZEV wynoszących 28% i 33% odpowiednio.