Film opublikowany przez I Do Cars koncentruje się na silniku Subaru EZ30, który pochodzi z modelu Outback z 2005 roku. Silnik, mimo że miał przejechane ponad 200 tysięcy mil, został uznany za zbyt uszkodzony, aby go uratować. Diagnoza opierała się na nieudanym teście szczelności, a podczas inspekcji nie było od razu jasne, co mogło być przyczyną problemów.
- Silnik Subaru EZ30 pochodzi z modelu Outback z 2005 roku i miał przejechane ponad 200 tysięcy mil.
- Silnik został uznany za zbyt uszkodzony do naprawy z powodu nieudanego testu szczelności.
- Korozja na zewnątrz silnika znacząco utrudniła proces demontażu, prowadząc do łamania się śrub.
- W dolnej części silnika nie stwierdzono poważnych uszkodzeń, a reszta komponentów była w dobrym stanie.
- Możliwe przyczyny problemów z silnikiem to korozja w układzie zaworowym, która mogła wpłynąć na utratę kompresji.
Problemy z korozją
Silnik EZ30 był nieużywany przez dłuższy czas, co skutkowało widoczną korozją na zewnątrz. To znacząco utrudniło proces demontażu, ponieważ oporne śruby łamały się, a uszkodzenia dotyczyły nie tylko mocowań. Podczas zdejmowania jednego z pokryw zaworów, skorodowana śruba złamała pokrywę, co doprowadziło do jej zniszczenia.
Stan wewnętrzny silnika
Pomimo problemów z demontażem, proces kontynuowano, a z każdym usuniętym elementem tajemnica przyczyn skazania silnika stawała się coraz większa. W dolnej części silnika, gdzie zazwyczaj można zobaczyć poważne uszkodzenia, tym razem nie było żadnych widocznych zniszczeń. Oprócz nietypowego, ale niegroźnego zużycia łożysk korbowodowych i głównych, reszta silnika była w dobrym stanie.
Teoria dotycząca uszkodzenia
Silnik początkowo nie przeszedł testu szczelności, co sugerowało utratę kompresji w jednym z cylindrów. Zazwyczaj oznacza to poważne uszkodzenia wewnętrznych komponentów, jednak w tym przypadku mogła to być jedynie korozja w układzie zaworowym, która uniemożliwiała prawidłowe uszczelnienie zaworów. Istnieje nawet teoria, że po rozgrzaniu silnik mógł samoczynnie „naprawić” problem, co jest jednak mało prawdopodobne.
Wnioski z demontażu
Film ukazuje wewnętrzną budowę rzadko spotykanego silnika Subaru, który, według inżynierów, jest solidnie skonstruowany. Warto pamiętać, że opóźnianie wymiany oleju w silniku typu flat-six może prowadzić do poważnych kosztów naprawy, jeśli dojdzie do jakichkolwiek usterek.