Bezpieczeństwo pieszych na chodnikach – czas na zmiany!
Coraz głośniej słychać o potrzebie wprowadzenia przepisów, które mogłyby poprawić bezpieczeństwo pieszych w miastach. Ruch elektrycznych hulajnóg, rowerów i innych pojazdów kołowych na chodnikach wzbudza coraz więcej kontrowersji. Dlatego do Sejmu trafiła petycja, która domaga się wprowadzenia zakazu poruszania się tymi pojazdami po miejscach przeznaczonych dla pieszych. Autor pisma tłumaczy, że to niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa, zwłaszcza dla osób starszych i dzieci.
O co dokładnie chodzi?
Petycja wzywa do wprowadzenia kilku istotnych zmian w przepisach:
- Zakaz poruszania się pojazdami elektrycznymi po chodnikach oraz innych miejscach przeznaczonych do ruchu pieszego, z wyjątkiem wózków inwalidzkich.
- Ograniczenie prędkości do 15 km/h na ścieżkach rowerowych w obszarze zabudowanym.
- Likwidacja znaków drogowych dla ruchu rowerowego po chodniku, jeśli równolegle istnieje ścieżka rowerowa.
Autor petycji argumentuje, że obecny stan rzeczy jest nie do zaakceptowania. Chodniki stały się areną niebezpiecznych sytuacji, a piesi czują się zagrożeni – zwłaszcza rodzice z dziećmi, którzy muszą nieustannie uważać na pędzące hulajnogi czy rowery. Potwierdzają to również policyjne statystyki: choć liczba ofiar śmiertelnych na drogach spada, to wciąż zbyt wielu pieszych ginie w wypadkach.
Bezpieczeństwo na czołowej pozycji
Podczas ostatniej konferencji w Najwyższej Izbie Kontroli poruszono temat bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Wskazano, że do 40% potrąceń pieszych zdarza się na przejściach, gdzie powinno być im najbezpieczniej. Problemem jest brak ustępowania pierwszeństwa przez kierowców. Rzecznik Praw Obywatelskich, dr Maciej Taborowski, postulował, aby piesi mieli pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy, co jest praktykowane w wielu krajach zachodnich.
Elektryczne hulajnogi – nowy gracz na rynku
Temat elektrycznych hulajnóg nie schodzi z czołówek newsów. W Warszawie odnotowano kilka poważnych wypadków związanych z ich użytkowaniem. Rzecznik Praw Obywatelskich sugeruje, by ich prędkość ograniczyć do 25 km/h (obecnie dozwolone jest 30 km/h) oraz wprowadzić zakaz parkowania na chodnikach. Bezpieczeństwo pieszych musi być priorytetem!
Co dalej?
Ministerstwo Transportu również planuje zmiany. Chcą, aby przepisy dotyczące hulajnóg były takie same jak dla rowerzystów. To znaczy, że kierujący elektrycznymi pojazdami będą musieli poruszać się po ścieżkach rowerowych, a po chodnikach tylko w sytuacjach wyjątkowych. Na tej sytuacji skorzystają nie tylko piesi, ale i sami użytkownicy hulajnóg, którzy zyskają większe bezpieczeństwo na drodze.
Bez wątpienia, zmiany są potrzebne. Pytanie, czy i kiedy zostaną wprowadzone? Bezpieczeństwo pieszych to sprawa, która dotyczy nas wszystkich. Czas na działania, a nie tylko dyskusje!