Sąd odrzucił wnioski o ulgi dla przewoźników w Holandii

  • Holenderski sąd odrzucił wnioski czterech firm przewozowych o ulgi podatkowe na gazowe ciężarówki.
  • Firmy argumentowały, że zakup droższych pojazdów przyczyni się do oszczędności energii.
  • Urzędnicy uznali, że związek między zasilaniem gazowym a oszczędnością energii nie jest oczywisty.
  • Analiza sądu wykazała, że gazowe pojazdy mogą mieć wyższe zużycie energii niż ciężarówki dieslowskie.
  • Wniosek o ulgi podatkowe został ostatecznie odrzucony z powodu braku oszczędności energetycznych.

W Holandii cztery firmy przewozowe złożyły wnioski o ulgi podatkowe związane z zakupem gazowych ciężarówek, jednak ich prośby zostały odrzucone przez sąd, który stwierdził, że nie można powiązać zasilania gazowego z oszczędnością energii.

Sprawa w sądzie

Holenderski sąd musiał zająć się sprawą czterech przewoźników, którzy ubiegali się o podatkowe oszczędności w związku z zakupem ciężarówek o zasilaniu gazowym. Firmy te złożyły wnioski do programu ulg podatkowych dla przedsiębiorstw, które wdrażają rozwiązania zmniejszające zużycie energii.

Argumentacja firm

Przewoźnicy argumentowali, że zakup 31 ciągników marki Volvo Trucks zasilanych gazem, mimo że był droższy o 100 tys. euro na sztuce niż porównywalne pojazdy z silnikami diesla, powinien kwalifikować się do ulg. Uznali, że ich zakup przyczyni się do oszczędności energii.

Decyzja urzędników

Urzędnicy jednak uznali, że powiązanie między zasilaniem gazowym a oszczędnością energii nie jest oczywiste, co doprowadziło do odrzucenia wniosków. W związku z tym sprawa trafiła do Administracyjnego Sądu Odwoławczego do Spraw Gospodarczych.

Analiza sądu

Sąd przeanalizował osiągi gazowych pojazdów, korzystając z danych dostarczonych przez wnioskodawców oraz wsparcia holenderskiej organizacji naukowej TNO. W odróżnieniu od standardowych analiz w branży transportowej, tym razem nie skupiono się na emisji gazów cieplarnianych ani zużyciu paliwa, lecz na ilości energii uwalnianej z gazu zużywanego przez ciężarówki.

Wyniki analizy

Przeprowadzone wyliczenia wykazały, że gazowe pojazdy, mimo korzyści ekologicznych, nie mogą być przypisane do oszczędności energetycznych. W niektórych przypadkach ich zużycie energii było nawet wyższe niż w przypadku ciężarówek dieslowskich, co wynika z większej kaloryczności gazu. W efekcie wniosek o ulgi podatkowe został ostatecznie odrzucony.

Źródło: 40ton
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments