Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce
Według danych z końca marca 2025 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 87 461 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W pierwszym kwartale 2025 r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 szt., czyli o 22 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Flota elektrycznych pojazdów w Polsce
Na koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździły 157 362 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 78 853 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 78 509 sztuk. Te dane pochodzą z Licznika Elektromobilności, który został uruchomiony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).
Wzrost liczby pojazdów elektrycznych
- Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 639 szt.
- Flota elektrycznych motorowerów i motocykli składała się z 24 163 szt.
- Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wzrosła do 1 044 755 szt.
Park autobusów zeroemisyjnych
Pod koniec marca 2025 r. park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 525 sztuk, z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1437 sztuk, a wodorowe – 88 sztuk. Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania.
Infrastruktura ładowania
Na koniec marca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 9 342 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Z tych punktów 32 proc. stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Programy wspierające elektromobilność
Wzrosty rejestracji pojazdów osobowych są spowodowane wprowadzeniem programu „NaszEauto”. Jakub Faryś, prezes PZPM, podkreśla, że jeśli Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecyduje się na poszerzenie programu o pojazdy dostawcze lub odbiorców instytucjonalnych, to wzrosty te będą jeszcze większe. Czekamy również na zwiększenie liczby rejestracji pojazdów zeroemisyjnych powyżej 16 ton, co będzie możliwe po wprowadzeniu dedykowanego programu.
Wyzwania dla rynku
Faryś zauważa, że mimo procentowych wzrostów rejestracji pojazdów elektrycznych, ich liczba w Polsce wciąż jest niewielka w porównaniu do innych krajów europejskich. Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, wskazuje na brak dopłat do zeroemisyjnych pojazdów dostawczych kategorii N1, co wpłynęło na spadek rejestracji nowych elektrycznych „dostawczaków” o kilkanaście procent rok do roku.
Współpraca PFR z Google w zakresie sztucznej inteligencji
W połowie lutego Donald Tusk i prezes Google’a Sundar Pichai ogłosili porozumienie o współpracy, które ma na celu określenie popytu na usługi AI w Polsce.
Zakres współpracy
Memorandum o współpracy, podpisane przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Operator Chmury Krajowej (OChK) i Google, obejmuje wykorzystanie sztucznej inteligencji w energetyce, cyberbezpieczeństwie i zdrowiu. Prace zespołów mają na celu wypracowanie rekomendacji dotyczących wdrażania AI w polskiej gospodarce.
Struktura zespołów roboczych
W skład zespołów roboczych wchodzą nie tylko przedstawiciele PFR, OChK i Google’a, ale również eksperci z różnych sektorów, takich jak polityka cyfrowa i innowacje. Ministerstwo Zdrowia wskazało swoich przedstawicieli do konsultacji, którzy będą odpowiadać za zgłaszanie zapotrzebowania na rozwiązania AI.
Obawy przedsiębiorców
Zapowiedzi współpracy z globalnymi gigantami technologicznymi budzą obawy wśród polskich przedsiębiorców. Związek dostawców usług chmurowych Polska Chmura zwraca uwagę na ryzyko uzależnienia administracji publicznej od rozwiązań jednego globalnego dostawcy oraz apeluje o wspieranie krajowego sektora technologicznego.
Reakcje ministerstw
Podpisanie memorandum zaskoczyło kluczowe ministerstwa, które nie były konsultowane w tej sprawie. Urzędnicy z Ministerstwa Cyfryzacji potwierdzili, że nie byli informowani o pracach nad porozumieniem, co budzi wątpliwości co do transparentności procesu decyzyjnego.