Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) poinformował, że tankowiec „Khatanga” jest w pełni przygotowany do opuszczenia portu. Rosyjska jednostka, która od 2017 roku cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi. Procedura wyprowadzenia statku wymaga współpracy międzynarodowej oraz odpowiedniej dokumentacji.
- Tankowiec "Khatanga" jest gotowy do opuszczenia Portu Gdynia, gdzie cumuje od 2017 roku.
- Statek został zaklasyfikowany jako odpad i usunięto z niego wszystkie płyny paliwowe.
- Operacja wyprowadzenia statku wymaga dokumentacji od duńskiego odpowiednika Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
- Termin usunięcia jednostki upływa 5 maja 2025 roku, zgodnie z zarządzeniem Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Port Gdynia i Urząd Morski są w pełnej gotowości operacyjnej do przeprowadzenia działań związanych z wyprowadzeniem statku.
Przygotowania do opuszczenia portu
Rzeczniczka prasowa ZMPG, Kalina Gierblińska, przekazała, że wszystkie działania techniczne i środowiskowe związane z tankowcem zostały zakończone. Płyny paliwowe znajdujące się na jednostce zostały całkowicie usunięte, a statek został zaklasyfikowany jako odpad zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej.
Wymagana dokumentacja
Port Gdynia oczekuje obecnie na niezbędną dokumentację od duńskiego odpowiednika Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska – Miljostyrelsen. Bez tych dokumentów nie można rozpocząć operacji wyprowadzenia statku. Gierblińska zaznaczyła, że opóźnienie wynika wyłącznie z oczekiwania na dokumentację ze strony duńskiej.
Terminy i zarządzenia
Zgodnie z zarządzeniem Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 5 lutego 2025 roku, termin usunięcia jednostki upływa 5 maja. Port Gdynia oraz Urząd Morski w Gdyni pozostają w pełnej gotowości operacyjnej, a wszystkie działania są prowadzone w ścisłej współpracy.
Stan techniczny statku
Tankowiec „Khatanga” ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej, jednak od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia z powodu nieprzechodzenia kontroli technicznej. Stan techniczny statku pogarszał się z biegiem lat.
Problemy armatora
W 2020 roku armator jednostki, Murmansk Shipping Company, ogłosił upadłość, co spowodowało, że „Khatanga” pozostała w porcie. Ministerstwo Infrastruktury informowało, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.
Bezpieczeństwo żeglugi
W lutym 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury podało, że „Khatanga” zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji. Rzeczniczka prasowa UMG, Magdalena Kierzkowska, wskazała, że statek stanowi potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej, będąc bez załogi i zasilania.
Nadzór nad jednostką
Rzeczniczka ZMPG zapewniła, że „Khatanga” jest pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu. W lutym informowano również, że ZMPG dąży do sprzedaży jednostki, aby pokryć część zobowiązań wynikających z nieopłacania postoju przez armatora.