Rob Dahm kontynuuje prace nad potężnym silnikiem 12-rotorowym, którego najnowszy film skupia się na dalszym strojenie na hamowni. Silnik osiągnął imponujące wyniki mocy, jednak podczas testów doszło do pożaru. Projekt, który rozpoczął się w 2023 roku, napotyka kolejne trudności.
- Rob Dahm pracuje nad silnikiem 12-rotorowym, który osiągnął moc 1515 koni mechanicznych i 1281,4 lb-ft momentu obrotowego.
- Projekt rozpoczął się w 2023 roku, a silnik zyskał trzy turbodoładowania i ma pojemność 15,7 litra.
- Podczas testów na hamowni doszło do pożaru, który zniszczył osłony z tworzywa sztucznego i włókna szklanego.
- Zespół nie był przygotowany na sytuację pożaru, co spowodowało opóźnienie w reakcji na incydent.
- Projekt wciąż znajduje się w fazie testów i rozwiązywania problemów technicznych.
Postępy w projekcie
Dahm zdobył silnik w 2023 roku, a jego konstrukcja powstała kilka lat wcześniej. W jego rękach 15,7-litrowy silnik zyskał trzy turbodoładowania, co nadaje mu kształt litery V. Przed rozpoczęciem prac przez Dahma, silnik rzekomo osiągał moc 1400 koni mechanicznych oraz ponad 800 lb-ft momentu obrotowego, przy obrotach przekraczających 10 000 rpm.
Wyniki testów
Obecnie potwierdzono, że silnik generuje co najmniej 1515 koni mechanicznych oraz 1281,4 lb-ft momentu obrotowego. Wartości te mogą być wyższe, ponieważ projekt wciąż znajduje się w fazie testów i rozwiązywania problemów. Podczas jednego z pomiarów silnik zapalił się, co spowodowało zniszczenie osłon z tworzywa sztucznego i włókna szklanego.
Incydent na hamowni
Podczas testów zespół nie był przygotowany na sytuację pożaru. W nagraniu słychać pytanie: „Czy mamy gaśnicę?”. Po chwili ktoś wbiegł do pomieszczenia, próbując dmuchać na silnik, a następnie przybyła osoba z gaśnicą, około 15 sekund po wybuchu ognia. Ostatecznie uszkodzenia ograniczyły się do wspomnianych osłon, a po sprzątaniu silnik był gotowy do dalszych testów.
Problemy techniczne
Po powrocie do warsztatu stwierdzono, że silnik doznał uszkodzeń podczas wysokich obrotów, ale nie z powodu pożaru. Uszkodzona została kluczowa część, co może prowadzić do problemów z synchronizacją, a silnik został poważnie zalany podczas pomiaru mocy. Test kompresji wykazał, że niektóre rotory mają znacznie obniżoną wydajność, prawdopodobnie z powodu uszkodzonych uszczelek.
Przyszłość projektu
Dahm nie sądzi, aby silnik doznał poważnych uszkodzeń, jednak konieczne będzie całkowite rozebranie go w celu inspekcji wnętrza i wymiany uszczelek. Początkowym celem tego filmu było osiągnięcie 2000 koni mechanicznych; przy bardziej optymalnym ustawieniu (i oczywiście bez pożaru) może to być możliwe. Na dalsze postępy w projekcie trzeba będzie poczekać na przyszłe filmy.
Źródło informacji
Źródło: Rob Dahm / YouTube