- Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło projekt nowelizacji przepisów dotyczących ciągników rolniczych.
- Nowelizacja ma na celu uregulowanie zasad dopuszczenia do ruchu pojazdów sprowadzanych z krajów trzecich.
- Używane ciągniki rolnicze z krajów trzecich będą traktowane jako nowe pojazdy na potrzeby dopuszczenia do ruchu.
- Przewidziane są także nowe zasady dopuszczania innych używanych pojazdów z krajów trzecich.
- W ostatnich miesiącach zgłaszano przypadki nielegalnego importu białoruskich traktorów do Polski.
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło projekt nowelizacji przepisów dotyczących ciągników rolniczych, który ma na celu uregulowanie zasad dopuszczenia do ruchu drogowego pojazdów sprowadzanych z krajów trzecich, aby zapobiec obchodzeniu norm homologacyjnych.
Cel nowelizacji
Głównym celem projektowanej nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów jest uregulowanie zasad dopuszczenia do ruchu drogowego w Polsce pojazdów sprowadzanych z Unii Europejskiej oraz spoza UE. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że obecne przepisy nie zawierają jednolitej definicji pojazdu nowego, co rodzi wątpliwości dotyczące dokumentów wymaganych przy rejestracji pojazdów sprowadzonych z zagranicy.
Problemy z rejestracją
Autorzy projektu zauważają, że do Ministerstwa Infrastruktury docierają liczne sygnały o problemach organów rejestrujących w stosowaniu obecnych przepisów. Wskazują, że definicja „nowego pojazdu” jest przedmiotem orzecznictwa europejskiego oraz krajowego, co sprawia, że konieczne jest opracowanie precyzyjnych regulacji w tym zakresie.
Procedura dopuszczenia
Projekt nowelizacji przewiduje, że ciągniki rolnicze sprowadzane spoza Unii Europejskiej będą podlegały takiej samej procedurze dopuszczenia do ruchu jak pojazdy nowe. W praktyce oznacza to, że używane ciągniki rolnicze z krajów trzecich będą traktowane jako nowe pojazdy na potrzeby ich dopuszczenia do ruchu drogowego w UE.
Reakcja Komisji Europejskiej
W czerwcu ubiegłego roku podczas spotkania przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury z Komisją Europejską potwierdzono, że używane ciągniki rolnicze z krajów trzecich powinny być traktowane jako nowe. Ministerstwo zaznaczyło, że w projekcie ustawy zostaną określone zasady dopuszczania tych pojazdów do ruchu w Polsce.
Inne pojazdy z krajów trzecich
Przewidziane w projekcie rozwiązania mają odnosić się również do dopuszczania do ruchu w Polsce używanych pojazdów z krajów trzecich innych niż ciągniki rolnicze. Będą one objęte krajowym dopuszczeniem indywidualnym w ramach nowej procedury realizowanej przez uprawnionego diagnostę w stacji kontroli pojazdów.
Nielegalny import ciągników
W ostatnich miesiącach w prasie pojawiały się doniesienia o nielegalnym imporcie białoruskich traktorów do Polski w latach 2016-2023. Traktory te nie spełniały unijnych norm, a ich wprowadzenie na rynek odbywało się przy bierności polskich władz i służb specjalnych.
Orzeczenia sądowe
W grudniu ubiegłego roku Naczelny Sąd Administracyjny oddalił kasację złożoną przez dilera firmy MTS Belarus w sprawie dotyczącej cofnięcia rejestracji ciągników marki MTZ Belarus. Sąd podkreślił, że rejestracja nie została przeprowadzona zgodnie z przepisami, co potwierdziło naruszenie przepisów rejestracyjnych.