Rewolucja w przepisach dotyczących reklamy piwa w Polsce

Nowa nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości z 1982 roku, zaproponowana przez Ministerstwo Zdrowia, może zrewolucjonizować rynek piwa w Polsce. W ramach konsultacji publicznych pojawiły się postulaty dotyczące rozszerzenia zakazu reklamy na wszystkie rodzaje alkoholu, w tym piwo, co budzi kontrowersje wśród producentów i ekspertów branżowych.

  • Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości może zmienić rynek piwa w Polsce.
  • Proponowany zakaz reklamy dotyczy wszystkich rodzajów alkoholu, w tym piwa.
  • Ministerstwo Zdrowia nie uwzględniło sprzedaży alkoholu online w projekcie.
  • Eksperci postulują ujednolicenie zasad reklamy alkoholu dla wszystkich trunków.
  • Browary mają obawy dotyczące proponowanych zmian w przepisach.

Nowe zasady handlu alkoholem

Obecnie w Polsce zasady handlu alkoholem regulowane są przez ustawę z 1982 roku, która wymaga aktualizacji. Ministerstwo Zdrowia, mimo licznych apeli, nie uwzględniło w projekcie możliwości sprzedaży alkoholu online. Jak informuje „Rzeczpospolita”, w ramach konsultacji publicznych zgłoszono wiele uwag postulujących wprowadzenie generalnego zakazu reklamy napojów alkoholowych, w tym piwa. Wydział ds. mediów Ministerstwa Zdrowia potwierdził, że wszystkie uwagi zostaną poddane szczegółowej analizie.

Opinie ekspertów i producentów

Eksperci branżowi są zgodni co do tego, że reklama alkoholu powinna być ujednolicona dla wszystkich rodzajów trunków. Krzysztof Apostolidis, prezes firmy Partner Center, zauważył: „Dlaczego jedne alkohole są reklamowane i promowane, a inne nie? Przecież to ten sam związek chemiczny”. Z kolei Magdalena Zielińska, prezeska Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, podkreśliła, że w momencie tworzenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości dominowało spożycie wódki, co wpłynęło na preferencyjne traktowanie piwa.

Obawy browarów

Browary mają jednak inne zdanie na temat proponowanych zmian. Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Browary Polskie, argumentuje, że reklama nie wpływa na wzrost konsumpcji piwa. Podkreślił, że nowelizacja dotyczy promocji, które mają realny wpływ na sprzedaż. Z szacunków wynika, że wprowadzenie zmian może skutkować skurczeniem się rynku o 15 proc. oraz utratą wpływów budżetowych z tytułu akcyzy i VAT w wysokości około 1,4 miliarda złotych.

Nowe regulacje dotyczące opakowań

Oprócz kwestii reklamy, Ministerstwo Zdrowia planuje również wprowadzenie nowych regulacji dotyczących opakowań napojów alkoholowych. Proponowane zmiany mają na celu zapobieżenie wprowadzaniu na rynek alkoholu w opakowaniach przypominających produkty spożywcze lub napoje dla dzieci. W związku z tym napoje alkoholowe w małych objętościach mogłyby być sprzedawane jedynie w opakowaniach szklanych lub metalowych.

Wolność działalności gospodarczej

Niektórzy eksperci wskazują, że ograniczenia w promocji produktów mogą naruszać konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej. Apelują oni o lepsze egzekwowanie istniejących zakazów reklamy i promocji w przestrzeni publicznej, zamiast wprowadzania nowych, restrykcyjnych regulacji. Jak zauważają, zmiany te mogą wpłynąć na konkurencyjność rynku oraz na sytuację finansową wielu przedsiębiorstw.

Źródło: rynekzdrowia.pl

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments