Reeves obniży cła na auta z USA

Kanclerz Rachel Reeves ogłosiła, że Wielka Brytania jest gotowa zredukować cła na pojazdy wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych, co ma na celu ożywienie rozmów handlowych z administracją Trumpa. W trakcie wizyty w Waszyngtonie, Reeves zaznaczyła, że chce zmniejszyć zarówno bariery taryfowe, jak i pozataryfowe między Wielką Brytanią a USA, sugerując możliwość obniżenia 10% cła na amerykańskie samochody do zaledwie 2,5%.

  • Wielka Brytania planuje zredukować cła na amerykańskie pojazdy z 10% do 2,5%
  • Kanclerz Rachel Reeves chce zmniejszyć bariery taryfowe i pozataryfowe w handlu z USA
  • Zmiany te są częścią negocjacji mających na celu zniesienie 25% ceł na brytyjski eksport do USA
  • Reeves podkreśliła, że celem jest budowanie głębszych relacji handlowych z USA
  • Przemysł motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii może skorzystać na obniżeniu ceł, co wpłynie na strategie produkcyjne firm

Strategiczne zmiany w handlu

Reeves podkreśliła, że zmiany te są częścią szerszych negocjacji mających na celu zniesienie 25% ceł, które obecnie obciążają brytyjskie eksporty samochodów, stali i aluminium do USA. „Naszym celem jest zbudowanie głębszych relacji handlowych z USA” – powiedziała Reeves w wywiadzie dla BBC. „Jesteśmy gotowi zredukować brytyjskie bariery handlowe, jeśli wspiera to interesy narodowe – w tym sektor motoryzacyjny.”

Reakcje przemysłu motoryzacyjnego

Potencjalne zniesienie tych ceł mogłoby stworzyć bardziej sprzyjające warunki dla działalności firm, zwłaszcza gdy takie przedsiębiorstwa jak Ford, Stellantis i BMW przemyślają swoje strategie produkcyjne. Dokument rozesłany w tym tygodniu wśród amerykańskich grup biznesowych zaproponował obniżenie brytyjskich ceł na amerykańskie pojazdy do 2,5% w ramach negocjacji. Reeves wyraziła otwartość na tę propozycję, pod warunkiem, że przyniesie ona szersze korzyści dla brytyjskiego przemysłu.

Przemiany w przemyśle motoryzacyjnym

Jon Davies, dyrektor ds. nowych samochodów w Auto Trader, zwrócił uwagę na poważne zmiany, które mogą wpłynąć na producentów. „Jeśli jesteś globalnym producentem, wiele się teraz zmienia” – stwierdził podczas webinaru 23 kwietnia. Wskazał na trzy kluczowe zmiany polityczne, które niepokoją sektor: nowe cła w USA, zmiany w brytyjskim mandacie dla pojazdów o zerowej emisji oraz nadchodzącą decyzję Sądu Najwyższego w sprawie prowizji finansowych.

Wyzwania związane z cłami

Davies ostrzegł przed poważnymi zakłóceniami w precyzyjnie zorganizowanej logistyce międzynarodowej produkcji pojazdów. „Widzimy wprowadzenie ceł przez USA na wszelkie eksporty do amerykańskiego rynku” – wyjaśnił. „Teraz będą musieli zmierzyć się z cłem w wysokości 25%, które weszło w życie na początku kwietnia.” Dodał również, że w maju wejdzie w życie dodatkowe cło na części, które będzie zależało od miejsca ich produkcji, z krajami takimi jak Chiny, Indonezja i Wietnam, które mogą zostać dotknięte.

Przyszłość łańcuchów dostaw

Davies podkreślił, że szerszym problemem jest wrażliwość globalnych łańcuchów dostaw. „To, co można by uznać za dość prostą część w samochodzie, mogło dotknąć wielu krajów, aby stać się jedną częścią” – zauważył. Przykładając uwagę do wiązek kablowych produkowanych głównie na Ukrainie, podkreślił, jak kruchy jest ten system. „Do tego momentu większość ludzi nie miała o tym pojęcia.”

Możliwości dla Wielkiej Brytanii

W kontekście amerykańskiego rynku, Davies wskazał na dylemat, przed którym stają producenci: „Podnieść ceny w USA i może sprzedać mniej, utrzymać ceny, ponieść straty lub pomyśleć o sprzedaży tych pojazdów na innych rynkach.” Zauważył również, że większość ekonomistów przewiduje spadek sprzedaży nowych samochodów w USA w tym roku, zakładając, że cła będą kontynuowane w obecnej formie. Dla Wielkiej Brytanii może to jednak oznaczać niespodziewane korzyści. „W krótkim okresie, dla niektórych producentów, Wielka Brytania jest stosunkowo dobrze przygotowana, aby przyjąć nieco więcej dostaw” – dodał Davies.

Źródło: am-online.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments