- Rozpoczął się przetarg na budowę obwodnicy Mierzyna w Szczecinie.
- Obwodnica ma odciążyć ruch tranzytowy w gęsto zabudowanej miejscowości.
- Inwestycja poprawi komunikację i jakość życia mieszkańców Mierzyna.
- Nowa trasa połączy DK10 z Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
- Budowa obwodnicy planowana jest na systemie Buduj i zakończenie w 2025 roku.
W Szczecinie rozpoczął się przetarg na budowę obwodnicy Mierzyna, która ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji w regionie. Inwestycja, realizowana przez miasto Szczecin oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), ma na celu zapewnienie odpowiedniego dojazdu do planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Obwodnica Mierzyna ma na celu odciążenie gęsto zabudowanej miejscowości od ruchu tranzytowego, co jest szczególnie istotne w godzinach szczytu.
Przebieg przetargu
Przetarg na budowę obwodnicy Mierzyna został ogłoszony w kontekście rosnących potrzeb infrastrukturalnych regionu. Dokumentacja przetargowa zostanie opublikowana na platformie zakupowej GDDKiA 13 maja 2025 roku. To ważny krok w kierunku realizacji projektu, który ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców Mierzyna oraz zwiększenie efektywności transportu w regionie.
Znaczenie inwestycji
Obwodnica Mierzyna jest niezbędna, aby zapewnić płynny ruch na drodze krajowej nr 10, która obecnie przebiega przez Mierzyn, powodując znaczne korki w godzinach szczytu. Nowa trasa ma umożliwić tranzyt z DK10 do Zachodniej Obwodnicy Szczecina, co przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu w miejscowości. W ramach inwestycji powstanie również węzeł Szczecin Zachód, który będzie kluczowym połączeniem z centrum Szczecina.
Postęp prac i harmonogram
Dokumentacja dla obwodnicy Mierzyna była gotowa już w 2024 roku, co umożliwiło rozpoczęcie procedury uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID, co oznacza, że zatwierdzono zarówno rozwiązania projektowe, jak i podziały nieruchomości. Obwodnica ma być realizowana w systemie Buduj, a prace budowlane powinny rozpocząć się po podpisaniu umowy z wykonawcą, co planowane jest jeszcze w 2025 roku. Zakończenie budowy przewidziane jest na 2025 rok.
Przebieg nowej trasy
Nowa obwodnica rozpocznie się w rejonie istniejącego centrum handlowego na końcu ulicy Ku Słońcu. Pierwszy odcinek o długości ponad 200 metrów będzie znajdował się na terenie Miasta Szczecin. Następnie trasa poprowadzi w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego, za co odpowiedzialna będzie GDDKiA. Całkowita długość nowej drogi wyniesie około 5,6 km, z czego ostatni fragment do węzła Szczecin Zachód również będzie realizowany przez GDDKiA.
Podsumowanie
Budowa obwodnicy Mierzyna to kluczowy projekt, który ma na celu poprawę komunikacji w Szczecinie i okolicach. Dzięki nowej trasie mieszkańcy Mierzyna zyskają lepszy dostęp do infrastruktury drogowej, a ruch tranzytowy zostanie skierowany na nowe, bardziej efektywne szlaki. Realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia komfortu życia mieszkańców oraz poprawy bezpieczeństwa na drogach.