Producenci samochodów wracają do tradycyjnych przycisków

W ciągu ostatnich kilku lat w branży motoryzacyjnej nastąpiła znacząca zmiana w podejściu do interfejsów w pojazdach. W odpowiedzi na rosnące niezadowolenie klientów z dominacji ekranów dotykowych, producenci samochodów zaczynają rezygnować z tych rozwiązań na rzecz tradycyjnych przycisków. Zmiany te są wynikiem zarówno wymagań użytkowników, jak i regulacji dotyczących bezpieczeństwa.

  • Producenci samochodów rezygnują z ekranów dotykowych na rzecz tradycyjnych przycisków w odpowiedzi na niezadowolenie klientów.
  • Historia ekranów dotykowych w motoryzacji rozpoczęła się od Tesli, która wprowadziła duży ekran w modelu S.
  • Wzrost popularności ekranów dotykowych był napędzany przez popyt klientów na technologię smartfonową w pojazdach.
  • Nadmierna zależność od ekranów dotykowych budzi kontrowersje, a badania wykazały, że kierowcy spędzają zbyt dużo czasu na ich obsłudze.
  • Zmiany w interfejsach są również wynikiem regulacji dotyczących bezpieczeństwa.

Historia ekranów dotykowych

Pierwszy iPhone, wprowadzony na rynek przez Apple, był krytykowany za rezygnację z fizycznych przycisków na rzecz interfejsu dotykowego. Przez osiemnaście lat technologia dotykowa zdominowała nasze życie, a przyciski stały się rzadkością. W branży motoryzacyjnej, Tesla jako pierwsza wprowadziła duży ekran dotykowy w modelu S, co szybko zostało skopiowane przez innych producentów.

Wzrost popularności ekranów dotykowych

Wzrost popularności ekranów dotykowych w samochodach był napędzany przez popyt klientów, którzy pragnęli mieć technologię smartfonową w swoich pojazdach. Producenci dostrzegli również możliwość redukcji kosztów, eliminując wiele małych pokręteł i przycisków na rzecz jednego dużego ekranu, który mógł kontrolować wiele funkcji.

Problemy z interfejsem dotykowym

Jednakże, z czasem nadmierna zależność od ekranów dotykowych zaczęła budzić kontrowersje. W badaniach AAA z 2017 roku wykazano, że kierowcy spędzali średnio 40 sekund na ekranie, co w przypadku jazdy z prędkością 40 km/h oznaczało przejechanie niemal pięciu boisk piłkarskich z oczami odwróconymi od drogi.

Nowe regulacje w Europie

W odpowiedzi na te obawy, Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (NCAP) wprowadził nowe zasady, które wymagają, aby pięć podstawowych funkcji, takich jak klakson, wycieraczki, kierunkowskazy, światła awaryjne i funkcje SOS, miały fizyczne przyciski. Producenci muszą dostosować się do tych wymogów do 1 stycznia 2026 roku, aby uzyskać pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa w Europie.

Reakcja producentów

Producenci samochodów, tacy jak Volkswagen i Hyundai, zaczynają dostrzegać potrzebę powrotu do fizycznych przycisków. Volkswagen przyznał, że dotykowe elementy sterujące w modelach ID.3 i ID.4 były źródłem frustracji dla klientów, co skłoniło firmę do wprowadzenia bardziej tradycyjnych rozwiązań w nowych modelach.

Opinie ekspertów

Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategicznego w Euro NCAP, zauważył, że „nadmierne korzystanie z ekranów dotykowych jest problemem w całej branży”. Wskazał na konieczność wprowadzenia oddzielnych, fizycznych elementów sterujących dla podstawowych funkcji, co ma na celu ograniczenie czasu, w którym kierowcy odwracają wzrok od drogi.

Globalne tendencje

Podczas gdy w Europie wprowadzane są nowe regulacje, w Stanach Zjednoczonych nie ma jeszcze podobnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ekranów dotykowych. Jednakże, producenci na całym świecie zaczynają dostosowywać się do zmieniających się oczekiwań klientów, co może oznaczać powrót do bardziej intuicyjnych rozwiązań w pojazdach.

Podsumowanie

Zmiany w podejściu do interfejsów w samochodach są odpowiedzią na rosnące niezadowolenie klientów oraz nowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa. Producenci zaczynają dostrzegać wartość fizycznych przycisków, co może przyczynić się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy.

Źródło: motor1.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments