Europejscy producenci samochodów odnotowali znaczny spadek zysków w pierwszym kwartale 2025 roku, a wiele firm zawiesiło lub obniżyło prognozy finansowe na cały rok. Przyczyną tego stanu rzeczy są wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa taryfy celne.
- Europejscy producenci samochodów odnotowali znaczny spadek zysków w pierwszym kwartale 2025 roku.
- Stellantis ogłosił wycofanie prognoz finansowych na cały rok z powodu niepewności związanej z taryfami celnymi.
- Mercedes również zrezygnował z prognoz zysków na 2025 rok, wskazując na zmienność taryf celnych.
- Rella Suskin z Morningstar zauważyła, że brak pewności co do taryf utrudnia długoterminowe decyzje inwestycyjne producentów.
- Volkswagen przewiduje trudności w wskaźnikach rentowności i płynności finansowej, mimo że nie wycofał prognoz finansowych.
Spadek zysków w branży
W pierwszym kwartale 2025 roku Stellantis, właściciel marek takich jak Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler i Peugeot, ogłosił wycofanie prognoz finansowych na cały rok z powodu niepewności związanej z taryfami. Firma odnotowała przychody netto w wysokości 35,8 miliarda euro, co oznacza spadek o 14% w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
Reakcje na taryfy celne
Mercedes również zrezygnował z prognoz zysków na 2025 rok, wskazując na niemożność oszacowania pełnych danych finansowych z powodu zmienności taryf. W oświadczeniu firma zaznaczyła, że „zakładając, że obecne polityki handlowe będą się utrzymywać, zyski przed odsetkami i podatkami oraz wolny przepływ gotówki będą negatywnie wpływane”.
Opinie analityków
Rella Suskin, analityk z Morningstar, stwierdziła, że ostatnie działania Trumpa w celu złagodzenia taryf na samochody przynoszą „częściową ulgę” europejskim producentom. Dodała jednak, że „dopóki nie będzie większej pewności co do trwałości i wysokości taryf, producenci nie będą w stanie podejmować długoterminowych decyzji inwestycyjnych”.
Volkswagen i Volvo w trudnej sytuacji
Volkswagen, mimo że nie wycofał prognoz finansowych, przewiduje, że wskaźniki rentowności i płynności finansowej znajdą się na dolnym końcu prognoz rocznych. W pierwszym kwartale 2025 roku firma odnotowała zysk operacyjny w wysokości 2,9 miliarda euro, co oznacza spadek o 37% w porównaniu do roku ubiegłego. Z kolei Volvo Cars zrezygnowało z prognoz na lata 2025 i 2026, ogłaszając plany cięcia kosztów o 18 miliardów koron szwedzkich.
Wpływ na Porsche
Porsche, które jest w większości własnością grupy Volkswagen, obniżyło prognozy sprzedaży i marży zysku, częściowo wskazując na wpływ taryf Trumpa. Firma przewiduje teraz przychody ze sprzedaży w wysokości od 37 do 38 miliardów euro na rok finansowy 2025, w porównaniu do wcześniejszych prognoz wynoszących od 39 do 40 miliardów euro.