Polska kolej zyskuje na prędkości i punktualności, ale wciąż stoi przed wyzwaniami, które należy rozwiązać, aby osiągnąć pełen potencjał nowoczesnego transportu kolejowego.
Nowe osiągnięcia polskich pociągów
W ostatnich latach polska kolej zyskała na dynamice. Pendolino, znane z możliwości osiągania prędkości do 250 km/h, udowodniło, że szybka podróż po polskich torach nie jest tylko marzeniem. To jednak nie wszystko – nowe lokomotywy, które są w drodze, mają osiągać prędkość 200 km/h jako standard. Co więcej, punktualność obecnie kursujących pociągów również ulega poprawie. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że opóźnienia powyżej 120 minut dotyczyły jedynie 2,2 tys. pociągów w skali całego roku, a opóźnienia w przedziale od 60 do 120 minut miały miejsce w 7,2 tys. przypadków. To zaledwie 0,5 proc. wszystkich kursów.
Przyszłość z prędkością 320 km/h
Jednak to dopiero początek. PKP Intercity planuje zakupy pociągów zdolnych do rozwijania prędkości nawet 320 km/h. Wydaje się, że kolej w Polsce zmierza w dobrym kierunku, ale pojawia się pytanie: gdzie tkwi problem?
Ograniczenia infrastrukturalne
Jak podaje Rynek Kolejowy, aktualnie prędkość 200 km/h jest osiągalna jedynie na 12 km całej sieci kolejowej. Dokładnie na odcinku linii kolejowej nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, który jest jedynym miejscem, gdzie pociągi mogą przekraczać prędkość 160 km/h. W przeszłości, na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) można było podróżować z prędkością 200 km/h, jednak długotrwała modernizacja sprawiła, że pociągi musiały zwolnić. Obecnym celem jest osiągnięcie prędkości 250 km/h, co, jak przewiduje się, może stać się rzeczywistością dopiero po 2027 roku.
Techniczne wyzwania
Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h wiąże się z wprowadzeniem Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R), co, jak zauważa wiceszef resortu infrastruktury Piotr Malepszak, staje się kluczowym zagadnieniem w kontekście zakończenia prac torowych na CMK. System GSM-R to technologia, która umożliwia przesyłanie danych i komunikację głosową z maszynistami, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Problemy z prędkością na liniach
Na linii 9, gdzie wcześniej pociągi mogły osiągać prędkość 200 km/h, obecnie sytuacja się zmieniła z powodu tymczasowego wyłączenia systemu ETCS. Skutkiem tego Pendolino relacji Warszawa – Gdańsk porusza się jedynie z prędkością 160 km/h, mimo że jego możliwości są znacznie większe. Na szczęście, sytuacja ma ulec poprawie od czerwca tego roku.
Nowe wytyczne dla bezpieczeństwa
PKP PLK ogłosiło także nowe wytyczne, które mają na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zgodnie z nowymi zasadami, wykonawcy będą zobowiązani do stosowania odpowiednich systemów ostrzegania oraz wygrodzeń w rejonach robót. Wytyczne precyzują, jakie zabezpieczenia techniczne będą wymagane w zależności od prędkości pociągów poruszających się po sąsiednich torach. Dzięki tym zmianom, możliwe będzie prowadzenie ruchu obok miejsc robót z prędkościami nawet do 200 km/h, co z pewnością wpłynie na komfort podróży.
Przyszłe remonty mają być tak zaplanowane, aby pociągi nie musiały zwalniać na modernizowanych odcinkach, co jest dobrą wiadomością dla wszystkich pasażerów korzystających z polskiego transportu kolejowego.