Agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego (CBA) rozpoczęli dochodzenie dotyczące budowy dworca metropolitalnego w Lublinie, wskazując na niewłaściwy nadzór, który kosztował gminę Lublin 7,5 miliona złotych. Śledztwo, prowadzone przez Prokuraturę Okręgową w Lublinie, wywołało kontrowersje, gdy radni PiS z Lublina zażądali dostępu do raportu CBA, a ratusz odmówił, powołując się na trwające postępowanie.
- CBA prowadzi dochodzenie w sprawie budowy dworca metropolitalnego w Lublinie, wskazując na niewłaściwy nadzór.
- Gmina Lublin poniosła straty w wysokości 7,5 miliona złotych z powodu błędów w nadzorze.
- Radni PiS zażądali dostępu do raportu CBA, jednak ratusz odmówił, powołując się na trwające postępowanie.
- Poseł Michał Moskal złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez sekretarza miasta.
- Wiceprezydent Tomasz Fulara stwierdził, że miasto działa zgodnie z prawem i nie może udostępnić protokołu CBA.
Kontrowersje w ratuszu
Odmowa udostępnienia wyników kontroli CBA zirytowała posła Michała Moskala z PiS, który złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez sekretarza miasta, Andrzeja Wojewódzkiego. Moskal argumentował, że protokół pokontrolny powinien być dostępny zgodnie z prawem o dostępie do informacji publicznej.
Polityczne napięcia
Na konferencji prasowej przed prokuraturą, Moskal podkreślił, że władze miasta „celowo i uporczywie” utrudniają dostęp do informacji publicznej. Jego zdaniem, takie działania mogą utrudniać kontrolę społeczną nad potencjalnymi nieprawidłowościami w budowie dworca. Zawiadomienia w tej sprawie trafiły także do rzecznika praw obywatelskich.
Stanowisko urzędników
W odpowiedzi na zarzuty, wiceprezydent Tomasz Fulara zwołał briefing prasowy, na którym stwierdził, że miasto działa zgodnie z prawem, a protokół CBA stanowi część akt postępowania przygotowawczego. Fulara powołał się na Kodeks Karny, wskazując, że rozpowszechnianie takich informacji bez zezwolenia jest przestępstwem.
Postępowanie prokuratorskie
Prokuratura Okręgowa w Lublinie prowadzi śledztwo dotyczące niedopełnienia obowiązków przez dyrektora Zarządu Dróg i Mostów oraz zastępcę prezydenta w związku z budową dworca. Sprawa dotyczy podejrzeń o działanie na szkodę gminy Lublin oraz korzyści majątkowych dla wykonawcy inwestycji.
Finansowanie budowy
Budowa dworca metropolitalnego w Lublinie, która została otwarta w styczniu 2024 roku, kosztowała prawie 340 milionów złotych. Z tej kwoty niemal 195 milionów złotych pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.