Polacy nie chcą dopłacać za ekologiczne samochody

Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Multirent ujawnia, że ponad połowa Polaków nie jest skłonna zapłacić więcej za ekologiczne samochody, mimo rosnącej świadomości ekologicznej w społeczeństwie. Zaledwie 9 proc. badanych uznaje ekologiczność pojazdu za kluczowy czynnik przy zakupie, a 34 proc. jest gotowa zainwestować więcej, jeśli mają pewność, że auto jest bardziej przyjazne dla środowiska.

  • Ponad połowa Polaków nie chce płacić więcej za ekologiczne samochody.
  • Tylko 9% badanych uznaje ekologiczność za kluczowy czynnik przy zakupie.
  • Kobiety są bardziej skłonne do uwzględnienia ekologii w decyzjach zakupowych.
  • 24% mężczyzn nie uważa ekologiczności za istotny aspekt wyboru pojazdu.
  • Badanie przeprowadzono wśród 1000 dorosłych Polaków w lutym 2025 roku.

Wyniki badania

Badanie, które zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 24.01-03.02.2025 r., objęło 1000 dorosłych Polaków posiadających samochód. Wyniki pokazują, że 9 proc. respondentów uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik, a 29 proc. traktuje to jako ważny element decyzyjny. Dla 38 proc. badanych ma to średnie znaczenie, a 20 proc. przyznaje, że jest to czynnik o małym znaczeniu. 4 proc. badanych nie miało jednoznacznej opinii na ten temat.

Różnice płciowe w postawach

Autorzy badania zwracają uwagę na różnice w postrzeganiu ekologiczności samochodów w zależności od płci. Mężczyźni przywiązują do tego aspektu znacznie mniejszą wagę niż kobiety. Blisko jedna czwarta mężczyzn (24 proc.) zadeklarowała, że fakt, iż pojazd jest ekologiczny, nie ma dla nich istotnego znaczenia, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wyniósł 14 proc. To pokazuje, że kobiety są bardziej skłonne do uwzględnienia aspektów ekologicznych przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu.

Gotowość do inwestycji

Pomimo ogólnego sceptycyzmu, ponad jedna trzecia badanych (34 proc.) stwierdziła, że jest gotowa zapłacić więcej za pojazd, jeśli mają pewność, że auto jest bardziej sprzyjające środowisku. Z drugiej strony, 56 proc. uczestników badania nie byłoby skłonnych wydać więcej, nawet jeśli pojazd miałby innowacje ekologiczne. To wskazuje na istotny dylemat, przed którym stoją konsumenci: z jednej strony chęć dbania o środowisko, z drugiej – ograniczenia finansowe.

Wiek a postawy ekologiczne

Interesującym aspektem badania jest wpływ wieku na postawy ekologiczne. Młodsi respondenci w wieku 18-29 lat, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, w mniejszym stopniu (30 proc.) wskazują na aspekt ekologiczny jako ten, który ma dla nich duże znaczenie. Z kolei wśród starszych respondentów w wieku 60+ odsetek ten wzrósł do aż 52 proc. To może sugerować, że starsze pokolenia są bardziej świadome problemów ekologicznych i chętniej uwzględniają je w swoich decyzjach zakupowych.

Podsumowanie i wnioski

Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Multirent pokazuje, że mimo rosnącej świadomości ekologicznej, Polacy wciąż są ostrożni w kwestii wydawania większych sum na ekologiczne pojazdy. Różnice w postawach między płciami oraz wiekiem wskazują na złożoność tego tematu. Jak zauważył Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent: „Zakup auta to duża inwestycja, a cena pojazdów z ekologicznymi rozwiązaniami może stanowić istotne kryterium wyboru dla części społeczeństwa.” W obliczu zmieniających się trendów rynkowych, producenci samochodów mogą być zmuszeni do przemyślenia strategii marketingowych, aby skutecznie dotrzeć do różnych grup konsumentów.

Źródło: bankier.pl

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments