- PKP Intercity planuje zakup 42 piętrowych zespołów trakcyjnych do 17 lipca 2025 roku.
- Wartość zamówienia wynosi prawie 10 mld zł brutto.
- Nowe pociągi będą pierwszymi piętrowymi w taborze PKP Intercity.
- Zakupione składy będą charakteryzować się mniejszym zużyciem energii.
- W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło 78,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 15%.
PKP Intercity ogłosiło, że do 17 lipca 2025 roku czeka na ostateczne oferty dotyczące dostawy 42 piętrowych zespołów trakcyjnych, które będą mogły osiągać prędkość 200 km/godz. Wartość zamówienia wynosi prawie 10 mld zł brutto.
Zakup piętrowych pociągów
PKP Intercity planuje zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Jak poinformował prezes przewoźnika, Janusz Malinowski, ostateczne oferty mogą być składane do 17 lipca 2025 roku. Jeśli umowa z wybranym kontrahentem zostanie podpisana jeszcze w tym roku, wagony mogłyby zostać dostarczone w ciągu 40-44 miesięcy.
Korzyści z zakupu
Nowe składy będą wykorzystywane do obsługi połączeń krajowych i będą pierwszymi piętrowymi pociągami w taborze PKP Intercity. Ich atutem jest mniejsze zużycie energii w porównaniu do pociągów typu push-pull.
Wartość zamówienia
Wartość podstawowego zamówienia wynosi prawie 10 mld zł brutto. W przetargu biorą udział firmy takie jak Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.
Historia przetargów
PKP Intercity początkowo planowało zakup 38 piętrowych pociągów push-pull, jednak unieważniło dwa postępowania przetargowe. W pierwszym przypadku oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów, a w drugim złożona propozycja nie mogła być oceniana z powodu upływu terminu związania ofertą.
Statystyki przewozów
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który w ubiegłym roku przewiózł 78,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Szacuje się, że w 2025 roku liczba pasażerów wyniesie 88 mln, a w 2030 roku – aż 110 mln.