- Beskidzka Droga Integracyjna (BDI) to planowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 61 km.
- Budowa obejmie wiele obiektów inżynieryjnych, w tym najdłuższy most na Sole w Kobiernicach.
- W ramach inwestycji przewidziano budowę 54 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 20,9 miliona litrów.
- GDDKiA planuje podpisanie umów na realizację projektów w maju, o ile nie będzie odwołań.
Beskidzka Droga Integracyjna, czyli droga ekspresowa S52, połączy Bielsko-Białą z miastami wzdłuż DK52 oraz z DK7 w Głogoczowie, a jej budowa obejmie 61 km nowej trasy z wieloma obiektami inżynieryjnymi.
Opis inwestycji
Beskidzka Droga Integracyjna (BDI) to planowana dwujezdniowa droga ekspresowa, która połączy Bielsko-Białą z Kętami, Andrychowem, Wadowicami i Kalwarią Zebrzydowską, a także z drogą krajową nr 7 w Głogoczowie. Całkowita długość trasy wyniesie 61 km.
Badania geologiczne
W ramach budowy BDI planowane jest przeprowadzenie ponad 6,6 tys. odwiertów oraz prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów wyniesie 11 m, z możliwością sięgnięcia do 30 m w razie potrzeby. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu oraz określenie warunków nośności.
Postępowania przetargowe
GDDKiA unieważniła pierwsze postępowanie na wykonanie badań geologicznych wiosną zeszłego roku z powodu niewielkiego zainteresowania wykonawców. Po zmianach w przetargu, obecnie podzielono go na cztery osobne postępowania. W otwartych przetargach na odcinek Bielsko-Biała – Bulowice zgłosiło się 10 wykonawców, a na odcinek Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska aż 13.
Obiekty inżynieryjne
Na odcinku Bielsko-Biała – Bulowice, który ma długość 16,9 km, powstaną trzy węzły drogowe oraz dwa MOP-y. Planowane jest również zbudowanie 21 obiektów inżynieryjnych, w tym najdłuższego mostu na Sole w Kobiernicach. Odcinek Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska, mający 21 km, obejmie pięć węzłów oraz 43 obiekty inżynieryjne.
Retencja wody
W ramach inwestycji przewidziano budowę zbiorników retencyjnych. Na odcinku Bielsko-Biała – Bulowice powstanie 27 zbiorników o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów, a na odcinku Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska 27 zbiorników o pojemności 9,3 miliona litrów, z największym zbiornikiem mieszczącym prawie 1,6 miliona litrów deszczówki.
Podsumowanie
Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej ma na celu poprawę komunikacji w regionie oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. GDDKiA planuje podpisanie umów na realizację projektów w maju, o ile nie będzie odwołań.