PepsiCo na EEC 2025: System kaucyjny a recyklat

  • PepsiCo promuje Gospodarkę Obiegu Zamkniętego w branży napojowej.
  • Nowy system kaucyjny ma zwiększyć dostępność recyklatu w Polsce.
  • Firma stosuje opakowania z materiałów r-PET od 2018 roku.
  • Małe zmiany w produkcji mogą przynieść znaczące korzyści ekologiczne.
  • Inicjatywy PepsiCo mogą stanowić wzór dla innych firm w branży.

PepsiCo, podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, zaprezentowało swoje podejście do Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ) w branży napojowej, wskazując na wprowadzenie systemu kaucyjnego jako kluczowego rozwiązania problemów z dostępnością recyklatu. Menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w PepsiCo, Julian Krzyżanowski, podkreślił, że od 2020 roku firma zwiększa wolumen recyklatu w opakowaniach, jednak nadal boryka się z wyzwaniami związanymi z jakością i dostępnością tego surowca w Polsce.

Wyzwania z recyklatem

Julian Krzyżanowski zwrócił uwagę na trudności, jakie napotyka firma w pozyskiwaniu recyklatu. „Niestety musieliśmy posiłkować się często zakupem recyklatu za granicą, bo po prostu go w Polsce brakowało albo niestety był niskiej jakości, nie nadający się do kontaktu z żywnością” – stwierdził. To wskazuje na istotny problem, z którym boryka się branża napojowa, a który może zostać częściowo rozwiązany dzięki nowemu systemowi kaucyjnemu, który wejdzie w życie 1 października.

System kaucyjny jako rozwiązanie

Nowy system kaucyjny ma na celu zwiększenie liczby zwracanych opakowań, co w konsekwencji przyczyni się do większej dostępności recyklatu. „Dzięki temu mamy dużą większą szansę, że to opakowanie nie wyląduje na wysypisku, nie zostanie spalone w piecu, tylko wróci do producentów, a my je przetworzymy i ponownie utworzymy z nim nowe opakowania” – dodał Krzyżanowski. Taki mechanizm ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności recyklingu, ale także promowanie odpowiedzialnych postaw wśród konsumentów.

Innowacje w opakowaniach

PepsiCo od lat inwestuje w innowacje związane z opakowaniami. Krzyżanowski zaznaczył, że firma już od 2018 roku stosuje opakowania w pełni wykonane z materiałów r-PET, co wyprzedza aktualne wymogi prawne. „Obecne regulacje przewidują 25% udziału recyklatu w butelkach w 2025 r., a w 2025 r. poziom ten ma wzrosnąć do 30%. My od 2018 r. mamy już 100%” – podkreślił menedżer. Takie podejście może stanowić wzór dla innych firm w branży.

Małe zmiany, duże efekty

Oprócz dużych inwestycji, Krzyżanowski zwrócił uwagę na znaczenie mniejszych rozwiązań, które mogą przynieść znaczące efekty. Przykładem jest zmniejszenie gwintu butelek PET o 2 mm, co pozwoliło zaoszczędzić 3 g plastiku na każdej butelce. „W skali roku ograniczono w ten sposób zużycie pierwotnego plastiku o 700 ton” – zaznaczył. Takie działania pokazują, że nawet niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na środowisko.

Perspektywy dla branży napojowej

Wprowadzenie systemu kaucyjnego oraz innowacyjne podejście do recyklingu mogą przyczynić się do zbudowania bardziej zrównoważonej gospodarki w branży napojowej. Krzyżanowski podsumował, że „być może to dobry moment, aby PepsiCo stało się wzorem dla innych firm”. W kontekście rosnących wymagań dotyczących recyklingu i zrównoważonego rozwoju, działania takie mogą być kluczowe dla przyszłości całej branży.

Źródło: portalspozywczy
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments