Rynek autonomicznej nawigacji, w którym statki kierowane przez sztuczną inteligencję oszczędzają czas i paliwo, ma osiągnąć wartość 11 miliardów dolarów do 2028 roku. W związku z tym firmy działające w tej branży, takie jak Orca AI, pozyskują znaczące inwestycje. Ostatnia runda finansowania Serii B wyniosła 72,5 miliona dolarów i została zrealizowana przez Brighton Park Capital, przy wsparciu istniejących inwestorów.
- Rynek autonomicznej nawigacji ma osiągnąć wartość 11 miliardów dolarów do 2028 roku.
- Orca AI pozyskała 72,5 miliona dolarów w rundzie finansowania Serii B, wspieraną przez Brighton Park Capital.
- Firma zebrała do tej pory ponad 111 milionów dolarów, w tym 23 miliony dolarów w ubiegłym roku.
- Orca AI dostrzega rosnące możliwości w przemyśle obronnym, podpisując pierwszy kontrakt z marynarką wojenną.
- Technologia Starlink wspiera rozwój Orca AI, umożliwiając przesyłanie danych w czasie rzeczywistym.
Inwestycje w Orca AI
Orca AI, założona w 2018 roku przez Yarden Grossa i Dora Raviva, z siedzibą w Londynie, zebrała do tej pory ponad 111 milionów dolarów, w tym 23 miliony dolarów w ubiegłym roku. Nowa runda finansowania ma na celu rozwój technologii autonomicznych statków, które mogą znacząco zmniejszyć liczbę kolizji i pozwolić załogom skupić się na innych aspektach rejsu.
Przemysł obronny jako motor wzrostu
Yarden Gross, CEO Orca AI, wskazał, że głównym obszarem działalności firmy pozostaje sektor komercyjny, jednak dostrzegają oni rosnące możliwości w przemyśle obronnym. „Już podpisaliśmy pierwszy kontrakt w dziedzinie obronności, wdrożony na statku marynarki wojennej” – powiedział Gross. Firmy z sektora obronnego poszukują bardziej efektywnych rozwiązań, które wymagają mniej interwencji ludzkiej.
Wykorzystanie Starlink
Rozwój technologii Starlink, która umożliwia przesyłanie danych w czasie rzeczywistym, również wspiera rozwój Orca AI. „Starlink pozwala nam zbierać dane na dużą skalę bezpośrednio z czujników statku. Uważamy to za ogromną szansę” – dodał Gross. Analiza systemu alertów Orca AI wykazała 54% redukcję zdarzeń bliskiego kontaktu, co przekłada się na średnie oszczędności w wysokości 100 tysięcy dolarów na jednostkę rocznie.
Konkurencja na rynku
Na rynku autonomicznej nawigacji działają także inne firmy, takie jak Avikus, będąca spółką zależną Hyundai HD, oraz Sea Machines. Wzrost zainteresowania technologiami autonomicznymi w przemyśle morskim wskazuje na dynamiczny rozwój tego sektora.