Chińskie samochody, w tym model Omoda 5, szybko zdobywają rynek europejski dzięki atrakcyjnym cenom i nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. Omoda 5, produkowana przez koncern Chery Automobile od 2022 roku, zadebiutowała na polskim rynku w marcu 2024 roku. W ciągu pierwszego roku użytkowania pojazdu zidentyfikowano szereg usterek, które mogą wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych nabywców.
- Model Omoda 5, produkowany przez koncern Chery Automobile, zadebiutował na polskim rynku w marcu 2024 roku.
- Chińskie samochody, w tym Omoda 5, zdobywają rynek europejski dzięki atrakcyjnym cenom i nowoczesnym technologiom.
- Omoda 5 ma minimalistyczne wnętrze i styl przypominający elektrycznego Nissana Ariya, ale jest od niego mniejsza.
- W ciągu pierwszego roku użytkowania zidentyfikowano szereg usterek, w tym problemy z elektroniką i systemem hamulcowym.
- W Australii i Malezji zgłoszono poważne problemy, w tym wycieki płynu hamulcowego i błędy produkcyjne prowadzące do utraty koła.
Styl i design
Omoda 5 to crossover segmentu C, który stylistycznie przypomina elektrycznego Nissana Ariya, choć jest od niego mniejszy. Charakteryzuje się ostrymi liniami, wąskimi lampami LED oraz masywną osłoną chłodnicy. Producent określa ten styl jako „Art in motion”. Wnętrze pojazdu utrzymane jest w minimalistycznym stylu, z ograniczoną liczbą przycisków i wyświetlaczem wtopionym w deskę rozdzielczą.
Usterki i akcje serwisowe
Omoda 5 była przedmiotem kilku akcji serwisowych. W Australii zdiagnozowano wycieki płynu hamulcowego z niedokręconego przewodu, co skutkowało wycofaniem prawie 6 tysięcy egzemplarzy. Na tym samym rynku wystąpiły również problemy z elektronicznym systemem utrzymania pasa ruchu, który działał nieprawidłowo. Dodatkowo, w Malezji zgłoszono przypadek, w którym właścicielka straciła tylne koło podczas jazdy z powodu błędu produkcyjnego.
Problemy z elektroniką
Użytkownicy Omody 5 zgłaszali liczne problemy z elektroniką, w tym z systemem multimedialno-rozrywkowym oraz asystentami kierowcy. Problemy obejmowały nieprawidłowe działanie nawigacji, zawieszanie się ekranu oraz awarie czujników parkowania. W elektrycznej wersji Omody E5 wystąpiły przypadki całkowitego rozładowania akumulatora 12-woltowego.
Wydajność silnika i skrzynia biegów
Mechanicznie Omoda 5 nie zgłosiła większych awarii, jednak kierowcy skarżą się na ogólne właściwości jezdne pojazdu. Wersja europejska ma silnik o mocy 147 KM, co może powodować odczucia szarpania przy ruszaniu oraz wysokie spalanie. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów również nie zdobyła uznania, opisywana jest jako głośna i źle zestrojona z silnikiem.
Dostępność i serwisowanie
Omoda 5 przyciąga klientów atrakcyjną ceną w stosunku do oferowanego wyposażenia. Mimo rosnącej obecności na polskich ulicach, użytkownicy mogą napotykać trudności związane z serwisowaniem oraz dostępnością niektórych podzespołów. Samochód nie uzyskał jeszcze opinii „awaryjnego”, jednak problemy z jakością wykonania oraz błędy produkcyjne mogą wpłynąć na postrzeganie marki.