Obniżka stóp NBP nie wpływa na raty samochodowe

  • Obniżka stóp procentowych wyniosła 0,5 pkt. proc., do 5,25 proc.
  • Zmiany nie wpłyną znacząco na wysokość rat leasingowych i kredytowych.
  • Eksperci przewidują wzrost zainteresowania finansowaniem zakupu pojazdów.
  • Na raty wpływają także inne czynniki, jak cena auta i wkład własny.
  • Oszczędności wynikające z obniżki stóp są relatywnie niewielkie.

Środowa decyzja Rady Polityki Pieniężnej (RPP) o obniżeniu stóp procentowych o 0,5 pkt. proc. do 5,25 proc. ma jedynie niewielki wpływ na wysokość rat leasingowych i kredytowych za samochody, jak wynika z raportu opublikowanego przez Superauto.pl. Eksperci zauważają, że mimo tego, iż obniżka stóp nie przyniesie znaczących oszczędności dla kredytobiorców, może ona zwiększyć zainteresowanie różnymi formami finansowania zakupu pojazdów, zwłaszcza w przypadku klientów indywidualnych.

Obniżka stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała się na obniżenie stopy referencyjnej, co wpłynęło na rynkowy wskaźnik WIBOR. Wartość WIBOR spadła do 5,55 proc. w przypadku stopy miesięcznej oraz do 5,35 proc. w przypadku stawki 3-miesięcznej. Jak wskazują autorzy raportu, te zmiany nie przekładają się na znaczące obniżki rat leasingowych czy kredytowych. „Pojedyncza obniżka stóp nie jest czynnikiem, który w istotny sposób wpływałby na miesięczne obciążenie z tytułu kredytu samochodowego” – zauważył Aleksander Mazan z Superauto.pl.

Analiza wpływu na raty

W raporcie przeanalizowano hipotetyczne raty leasingu oraz kredytu na samochód, uwzględniając nową stopę referencyjną NBP. Dla 5-letniego leasingu auta o wartości 150 tys. zł netto, rata spadnie o 35 zł, co przekłada się na oszczędność na poziomie 2 100 zł netto w całym okresie leasingu. W przypadku pojazdu kosztującego 250 tys. zł netto, obniżka stóp skutkuje spadkiem raty o 58 zł netto oraz sumaryczną oszczędnością na poziomie 3 481 zł netto. „Nie są to znaczące kwoty, jeśli spojrzymy na to, o ile mogą zmieniać się z miesiąca na miesiąc rzeczywiste raty leasingu” – ocenił Mazan.

Czynniki wpływające na raty

Warto zauważyć, że na wysokość raty leasingu wpływają także inne czynniki, takie jak cena samochodu, uzyskany rabat, okres leasingowania, wysokość wkładu własnego oraz marża i prowizja leasingowa. W marcu i kwietniu, mimo że WIBOR dyskontował już majową decyzję RPP, zaobserwowano wzrost średniej raty leasingu. „Wynikało to m.in. z obniżenia średniej wpłaty własnej oraz wzrostu udziału samochodów z segmentu premium” – dodał Mazan.

Wpływ na kredyty samochodowe

Eksperci Superauto.pl zbadali również wpływ obniżki stopy referencyjnej na raty kredytów, które są popularną formą finansowania samochodów używanych. Analiza wykazała, że spadki rat są relatywnie nieduże, wynoszące odpowiednio 9, 13 i 20 zł miesięcznie dla kredytów na kwoty 35, 50 i 75 tys. zł. Oszczędności w całym okresie kredytowania wynoszą od 550 do 1 178 zł, co również nie jest znaczną kwotą w porównaniu do całkowitych kosztów kredytu.

Podsumowanie

Obniżka stóp procentowych przez RPP, choć teoretycznie korzystna, nie przynosi znaczących oszczędności dla osób finansujących zakup samochodów. Eksperci wskazują, że czynniki rynkowe oraz indywidualne warunki umowy mają znacznie większy wpływ na wysokość rat niż sama decyzja o obniżeniu stóp. W przyszłości, jeśli obniżki stóp będą kontynuowane, można spodziewać się wzrostu zainteresowania różnymi formami finansowania zakupu aut, co może przynieść korzyści dla kredytobiorców.

Źródło: wnp

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments