Obietnice rządowe wobec obwodnic: Kiedy kierowcy odetchną z ulgą?

Program Budowy 100 Obwodnic – co się dzieje z obietnicami rządu?

Obietnice a rzeczywistość

Rok 2020 był przełomowy dla kierowców w Polsce. Rząd ogłosił ambitny Program Budowy 100 Obwodnic, który miał przynieść nowe trasy i zlikwidować korki. Miał to być prawdziwy game changer dla ruchu drogowego w naszym kraju. Czy tak się stało? Niestety, rzeczywistość okazała się znacznie mniej różowa.

Obiecane, ale nie zrealizowane

Zgodnie z zapowiedziami, do 2030 roku miało powstać 820 km nowych dróg za około 28 miliardów złotych. A jak to wygląda po czterech latach? Otóż, zaledwie 6 obwodnic o łącznej długości 27,6 km zostało oddanych do użytku. Poniżej lista ukończonych projektów:

  • Strykowa (woj. wielkopolskie)
  • Grzymiszewa (woj. wielkopolskie)
  • Strzelce Krajeńskie (woj. lubuskie)
  • Gryfino (woj. zachodniopomorskie)
  • Brzezia (woj. pomorskie)
  • Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie)

Co z budową nowych obwodnic?

Nie wszystko jednak utknęło w martwym punkcie. Jak informuje GDDKiA, 22 obwodnice o długości 184,2 km są aktualnie w budowie. Prace trwają w m.in.:

  • Gostyniu
  • Pułtusku
  • Szczecinku
  • Lipsku
  • Koźminie Wielkopolskim
  • Wąchocku

Niektóre z tych inwestycji mają szansę zakończyć się jeszcze w 2025 roku. Inne, jak obwodnice Głogowa czy Wałcza, mają być gotowe dopiero w 2028 roku. A co z 59 projektami, które są w fazie planowania? Tutaj mówimy o 568,3 km dróg, które są jeszcze w sferze marzeń.

Przetargi i oczekiwanie

Warto również wspomnieć o 13 obwodnicach o długości 115 km, które są obecnie na etapie przetargów. Wśród nich znajdują się:

  • Starogard Gdański
  • Pilzno
  • Jasło
  • Skaryszew

Kiedy ruszy budowa tych tras? Cóż, od przetargu do rozpoczęcia prac potrafi minąć sporo czasu, a każdy dzień to kolejne godziny spędzone w korkach.

Czy czeka nas zmiana?

Patrząc na postępy, jakie udało się osiągnąć do tej pory, Program Budowy 100 Obwodnic przypomina bardziej listę pobożnych życzeń niż plan działania. Sześć ukończonych projektów to zaledwie 6% całości. Nawet uwzględniając obwodnice w budowie, osiągnięcie celu wydaje się mało realne, jeśli nie nastąpi przyspieszenie oraz uproszczenie procedur. Czasu coraz mniej, a kierowcy nadal muszą zmagać się z korkami w miastach.

Podsumowanie

Program Budowy 100 Obwodnic to temat, który z pewnością będzie jeszcze długo wzbudzał emocje. Wszyscy czekamy na nowe trasy, które mają poprawić komfort jazdy. Jednak na razie pozostaje nam mieć nadzieję, że z biegiem czasu sytuacja się poprawi, a my będziemy mogli cieszyć się z płynnej jazdy po nowoczesnych drogach.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments