Nowe zasady przeglądów technicznych pojazdów elektrycznych

Komisja Europejska proponuje reformę obecnych zasad dotyczących przeglądów technicznych, aby dostosować standardy MOT do rosnącej liczby pojazdów elektrycznych (EV). Nowe przepisy mają na celu aktualizację ram testowych, które ostatnio były zmieniane w 2014 roku, w kontekście szybkiego przejścia na elektryfikację i zaawansowane technologie jazdy.

  • Reforma przepisów dotyczących przeglądów technicznych - Komisja Europejska proponuje dostosowanie zasad MOT do rosnącej liczby pojazdów elektrycznych.
  • Dedykowane procedury inspekcji dla pojazdów elektrycznych - Nowe przepisy obejmą kontrole systemów wysokiego napięcia, napędów elektrycznych oraz oprogramowania bezpieczeństwa.
  • Cyfryzacja dokumentów MOT - Propozycja wprowadzenia cyfryzacji dokumentów ma ułatwić przechowywanie i weryfikację historii przeglądów.
  • Przeciwdziałanie oszustwom na rynku pojazdów używanych - Planowane jest przechowywanie danych o przebiegu w krajowych bazach danych dostępnych w całej UE.
  • Nowe metody testowania emisji - Wprowadzenie testów mierzących ultradrobne cząstki oraz tlenki azotu w celu identyfikacji pojazdów o wysokich emisjach.

Nowe procedury inspekcji

W ramach nowych propozycji, pojazdy elektryczne będą podlegały dedykowanym procedurom inspekcji, które obejmą kontrole systemów wysokiego napięcia, napędów elektrycznych oraz zintegrowanego oprogramowania bezpieczeństwa. Dodatkowo, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne i funkcje utrzymywania pasa ruchu, będą również uwzględnione w rutynowych ocenach bezpieczeństwa.

Cyfryzacja dokumentów

Komisja proponuje również cyfryzację dokumentów MOT i rejestracyjnych, co ma ułatwić przechowywanie, transfer oraz weryfikację historii przeglądów. W rynku pojazdów używanych planowane jest przeciwdziałanie oszustwom, takim jak manipulacja liczników przebiegu, poprzez przechowywanie danych o przebiegu w krajowych bazach danych, które będą dostępne w całej UE.

Nowe metody testowania emisji

Plan Komisji zakłada także wprowadzenie nowych metod testowania emisji, które pozwolą na identyfikację pojazdów o wysokich emisjach, szczególnie hybryd i zmodyfikowanych modeli. Nowe testy będą mierzyć ultradrobne cząstki oraz tlenki azotu.

Współpraca międzynarodowa

Urzędnicy podkreślają, że wzmocnione monitorowanie i wymiana danych między krajami mogą wspierać te działania, utrudniając pojazdom zanieczyszczającym środowisko unikanie wykrycia poprzez przekraczanie granic.

Przyszłość propozycji

Propozycje te będą teraz analizowane przez Parlament Europejski oraz Radę. W przypadku ich przyjęcia, szczegółowe zasady wdrożenia zostaną opracowane w formie aktów delegowanych i wykonawczych w poszczególnych państwach członkowskich.

Inicjatywy w Wielkiej Brytanii

W ubiegłym roku brytyjskie Ministerstwo Transportu (DfT) również badało, jak włączyć kontrole systemów bezpieczeństwa ADAS w przyszłych corocznych przeglądach MOT, uruchamiając pilotażowy program mający na celu zbieranie danych, które pomogą zrozumieć ryzyko i prawdopodobieństwo awarii.

Źródło: am-online.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments