Nowe urządzenie, opracowane przez zespół badawczy z Public University of Navarre w Pampelunie, umożliwia interakcję z trójwymiarowymi grafikami bez potrzeby użycia gogli VR. Technologia ta, która przypomina wyświetlacze znane z filmów o Iron Manie, została zaprezentowana 30 kwietnia 2025 roku na konferencji CHI w Jokohamie w Japonii.
- Nowe urządzenie opracowane przez Public University of Navarre umożliwia interakcję z trójwymiarowymi grafikami bez gogli VR.
- Technologia została zaprezentowana 30 kwietnia 2025 roku na konferencji CHI w Jokohamie w Japonii.
- Użytkownicy mogą manipulować wirtualnymi obiektami za pomocą palców, co jest szybsze i bardziej precyzyjne niż użycie myszki 3D.
- Badacze przewidują zastosowania technologii w edukacji, muzealnictwie, sztuce 3D oraz grach wideo.
- Obecne urządzenie ma wymiary 19 cm na 8 cm, co odpowiada wielkości pojemnika Tupperware.
Innowacyjna technologia wyświetlania
Urządzenie wykorzystuje elastyczne paski, które zastępują tradycyjne płaskie ekrany. Użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z wirtualnymi obiektami, przesuwając palce przez oscylujące paski. Dzięki kamerom śledzącym ruchy rąk, możliwe jest manipulowanie grafiką poprzez chwytanie, przesuwanie i obracanie obiektów.
Badania z udziałem ochotników
W badaniach wzięło udział osiemnastu ochotników, którzy kontrolowali wirtualne obiekty za pomocą palców oraz myszki 3D. Uczestnicy zauważyli, że manipulacja obiektami była szybsza i bardziej precyzyjna, gdy korzystali z palców. Większość z nich podkreśliła, że interakcja z wirtualnymi obiektami była naturalna i przyjemna w dotyku.
Możliwości zastosowania
Badacze przewidują, że technologia ta może znaleźć zastosowanie w edukacji, muzealnictwie, tworzeniu sztuki 3D oraz w grach wideo. Uczestnicy badania sugerowali różnorodne zastosowania, od paneli sterujących dla robotów chirurgicznych po trójwymiarowe zakupy online.
Wyzwania i przyszłość technologii
Choć obecne urządzenie ma wymiary 19 cm szerokości i 8 cm głębokości, co odpowiada wielkości pojemnika Tupperware, jego powiększenie może wiązać się z problemami. Jak zauważył inżynier Tatsuki Fushimi, większe wyświetlacze mogą utrudnić interakcję z wirtualnymi obiektami. Bouzbib planuje również wprowadzenie sprzężenia zwrotnego dotykowego, co mogłoby jeszcze bardziej wzbogacić doświadczenia użytkowników.